راهنمای خرید اسباب بازی

راهنمای خرید اسباب بازی

بازی و اسباب بازی یکی از نیازهای مهم و اساسی کودک به شمار می رود. بسیاری از مهارتهای پایه جسمی و حسی و همچنین ابعاد مختلف هوش و توانائیهای ذهنی کودک در فرآیند بازی های مختلف توسعه می یابند..
اسباب‌بازی علاوه بر برانگیختن شور و شوق و نشاط، موجب پرورش قوای جسمی، ذهنی، روانی، عاطفی و اجتماعی کودک می‌شود. متخصصان علوم رفتاری وروانشناسان بر این باورند که اسباب‌بازی باید باعث رشد تخیل و شکوفایی کودک شود. در واقع بازی با پیچیدگی‌های خود با رفع کنجکاوی‌های کودک و ایمن ساختن روح و روان او، باعث آشنا شدنش با مسئولیت‌های اجتماعی، اقتصادی و مهارت‌های زندگی می‌شود. به همین دلیل اسباب‌بازی باید با ویژگی‌های سنی، رشد جسمی و روانی کودک متناسب باشد تا اثرات مفید و سازنده ای داشته باشد.

در این بخش از مجله اینترنتی خرید ناب به این موضوع پرداخته ایم که چه نوع اسباب بازی انتخاب کنیم.

اسباب بازی مفید برای کودکان

به طور خلاصه، مفیدترین اسباب بازی ها آن هایی هستند که به بیش ترین اقدام را در بخش کودکی نیاز دارند. هر چه کودکان بیشتری از ذهن و بدن خود استفاده کنند، بیشتر یاد می گیرند. آیا اسباب بازی ها می توانند ” بچه مرا دقیق تر کنند ” چون بسته بندی ها و تبلیغات آنها اغلب این ادعا را دارند؟

اسباب بازی کودکان
اسباب بازی کودکان

احتیاط کنید.بیشتر محصولاتی که این ادعا را دارند، هوش کودکان را افزایش نمی دهند.در حقیقت، آیتم های خانگی ایمن (کاسه های پلاستیکی برای پر کردن و دفن کردن، بالش برای بالا رفتن و درست کردن غار، لباس های خاص برای پوشیدن) اغلب بهترین ابزار یادگیری هستند. به یاد داشته باشید، هر چه کودک شما از ذهن و بدن خود بیشتر برای حل مشکل و توسعه ایده هایش استفاده کند، بیشتر یاد می گیرد.

مواد اولیه

اولین و مهم ترین مشکلی که کودکان نوزاد با آن روبه رو هستند ، تمایل آن ها به قرار دادن اشیاء مختلف در دهان و بینیشان است و بنابراین اندازه و جنس مواد اولیه اسباب بازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مواد اولیه
مواد اولیه

برای انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان ، اولین الویت ایمنی و پس از آن بامزه بودن آن است و یافتن اسباب بازی که با مواد اولیه مناسب ساخته شده باشد ، کار آسانی نیست و از آنجایی که کودکان خردسال اسباب بازی های خود را دائما در دهان شان قرار می ‎دهند ، مواد شیمیایی مضر موجود در اسباب بازی مورد نظر ممکن است باعث آسیب رسیدن به کودک شود.

استعداد و علاقه کودک

روانشناسان معتقدند که اگر انواع استعدادهای شخصی در سنین کودکی پیدا شده و پرورش داده شوند، در آینده او تاثیر به سزایی خواهند گذاشت. یکی از روش‌های مختلفی که می‌توان به کمک آن به استعدادهای کودک پی برد، بازی است. دنیای بازی ها امروزه بسیار متنوع و بی‌کران است و در پشت هر بازی علوم روانشناسی مختلفی نهفته است و به همین دلیل برای یک انتخاب صحیح به یک راهنمای درست نیاز است.

خرید اسباب بازی برای کودک یا نوزاد که مناسب سن و همچنین استعدادها و علایقشان باشد در گرو داشتن یک راهنمای مناسب برای خرید اسباب بازی است. پس اگر می‌خواهید برای کودک خود یا اقوامتان اسباب بازی بخرید توجه داشته باشید که مجموعه روانشناسان کودک که در زمینه خرید اسباب بازی برای کودک کار می‌کنند، بر این عقیده هستند که ابتدا باید شناخت کلی نسبت به او پیدا کنید تا استعدادها و سلیقه او را بدانید، در این صورت اسباب بازی شما کاملا مطابق میل کودک بوده و توجه او را جلب خواهد کرد.

ظاهر زیبا

والدین معمولا در انتخاب اسباب بازی برای کودک خود ، بیشتر از هرچیز دیگری به زیبایی آن توجه می ‎کنند زیرا اگر اسباب بازی از زیبایی خاصی برخوردار نباشد ، کودک علاقه ای به بازی کردن با آن از خود نشان نخواهد داد و بنابراین در انتخاب اسباب بازی برای کودک خود باید به هماهنگی رنگ ها ، طراحی و سبک اسباب بازی مورد نظر توجه کنید و ظاهر اسباب بازی باید به گونه ای باشد که توجه کودک را به خود جلب کند .

تحریک حواس کودک

هنگام خرید وسیله بازی وسایلی را که به نفع تربیت فرزندتان است تهیه نمایید و اسباب بازی را انتخاب کنید که کمتر صدا تولید کند و بچه ها بتوانند با تمرکز بخشی از آن را در جای مخصوص خود قرار دهند تا برنده بشوند.

پرورش ذهن کودک

در دریای متنوع اسباب بازی ها، انواع مختلفی وجود دارد که ذهن کودک را به بازی گرفته و باعث باز شدن آن می‌شود. کودک در سنین مختلف باید از ذهن خود کار بکشد. یکی از انواع این بازی ها، بازی هایی هستند که کودک را تشویق به حل معما می‌کنند مانند انواع پازل‌ها و جورچین‌ها که کودک را به فکر کردن و پیدا کردن راه‌حل وادار می‌کنند. همچنین اسباب بازی های مختلف فکری و مهارتی نیز می‌تواند به تقویت مهرات‌های ذهنی کودک کمک کرده و او را برای حل مسائل بزرگ‌تر آماده کنند.

پرورش ذهن کودک
پرورش ذهن کودک

سن مناسب

بازی نسخه کار فرزند شما است و در سال های قبل از مدرسه، بازی آن ها تا حد زیادی تقلید از کاری است که آن ها در دنیای اطرافشان می بینند. اسباب بازی های پیش دبستانی همه چیز درباره تخیل هستند، باور می کنند و بازی می کنند، بنابراین بهترین اسباب بازی ها برای این گروه سنی، اسباب بازی هایی هستند که از ابزارهای خود برای زندگی تقلید می کنند.

به دنبال ابزاری بگردید که در کار خود از قبیل لوازم باغبانی، لوازم آشپزی و تلفن استفاده می کنید، اما مطمئن شوید که آن ها اندازه و وزن مناسب کودک شما هستند. به کودک خود یک اسباب بازی (یا ابزار) می دهید که خیلی بزرگ یا سنگین است و باعث می شود که آن ها واقعاً بازی کنند.

بسیاری از ابزارهای بزرگ مقیاس کودک وجود دارند، بنابراین مطمئن شوید آن هایی را بیابید که متناسب با سن و مرحله فرزند شما باشد. کارکنان فروشگاه های اسباب بازی نیوزیلند می توانند به شما در مسیر درست اشاره کنند.

ایمنی در انتخاب اسباب بازی

باید توجه داشت اسباب بازی که برای کودکان خریده می‌شود دارای اقلام تیز نباشد که به کودک آسیب برساند. استفاده از اسباب بازی های شکستنی و شیشه‌ای نیز برای کودکان مناسب نیست. اسباب بازی های سنگین که بازی با آن‌ها برای کودک دشوار است یا ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند نیز برای کودکان مناسب نخواهند بود. نکته دیگر اینکه باید توجه داشته باشید که اسباب بازی دارای حفره‌ها یا قسمت‌هایی نباشد که انگشتان کودک در آن گیر کند یا اگر آن را در دهان خود قرار داد، لب‌ها و دندان‌های او آسیب ببینند.

قطعات قابل بلعیدن

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد بر این امر تاکید می‌کند که اسباب بازی خریده شده برای نوزاد دارای قطعات ریزی نباشد که نوزاد آن‌ها را ببلعد و باعث خفگی او شوند.

قطعات قابل بلعیدن
قطعات قابل بلعیدن

بازی های الکتریکی و رایانه‌ای

این نوع از بازی ها برای کودکان زیر ۸ سال ممنوع هستند. والدین باید در حین استفاده از این نوع از بازی ها مراقب کودک خود باشند، یکی از آسیب‌های شایع این بازی ها برق‌گرفتگی است که بسیار خطرناک است. خوردن باتری‌های دسته بازی نیز از دیگر خطرات این سبک بازی هاست. باید توجه داشت که این بازی ها هیجان‌انگیز بوده و بسیار اعتیادآور هستند و والدین باید با مدیریت زمانی بالا به کودکان خود اجازه استفاده از آن‌ها را بدهند.

راهنمای خرید اسباب بازی متناسب کودکان زیر یک سال

  • اسباب بازی مناسب نوزاد ۱ ماهه
  1. عروسک پولیشی
  2. اسباب بازی موزیکال
  • اسباب بازی مناسب نوزاد ۱ ماهه تا ۳ ماهه
  1. آیینه نشکن
  2. کتاب پارچه ای با تصاویر پررنگ
  3. اسباب بازی متحرک
  4. جغجغه مچی
  5. آویز موزیکال
  • اسباب بازی مناسب نوزاد ۳ ماهه تا ۶ ماهه
  1. جغجغه های سبک
  2. آویز متحرک و موزیکال
  3. عروسک های پارچه ای نرم
  4. عروسک پلاستیکی حمام
  5. کتاب پارچه ای با نقوش برجسته
  6. دندانگیر
  7. قطعات خانه سازی
  8. روروئک ثابت
  9. تشک بازی
  • اسباب بازی مناسب نوزاد ۶ ماهه تا ۹ ماهه
  1. کتاب
  2. اسباب بازی های ساختنی
  3. عروسک پولیشی نرم
  4. توپ
  5. وسایل خانه
  6. اسباب بازی صدادار
  7. اسباب بازی هل دادنی
  • اسباب بازی مناسب نوزاد ۹ ماهه تا ۱۲ ماهه
  1. اسباب بازی های هل دادنی
  2. جورچین
  3. انواع توپ ها
  4. تلفن اسباب بازی
  5. انواع کتاب ها
  6. قطعات خانه سازی
  7. بیلچه و سطل بازی

نکات مهم خرید اسباب بازی

به منظور خرید اسباب بازی لازم است تا حتماً توجه بسیار زیادی به راهنمای خرید اسباب بازی داشته باشید. در همین راستا ما در مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کنیم که حتماً اسباب بازی مناسب با رده سنی و جنسیت بچه را خریداری کنید، چرا که اگر اسباب بازی های بزرگتر از سن کودکتان را خریداری کنید این مسئله باعث می شود تا فرزندتان نتواند به خوبی با اسباب بازی ها بازی کند.

همچنین توجه به نکات ایمنی که بر روی اسباب بازی ها نوشته شده مسئله دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. به منظور بررسی این نکته باید گفت که برخی از اسباب بازی ها دارای قطعات کوچکی هستند که این قطعات می توانند برای کودکان خطرناک باشند و به همین دلیل لازم است تا به منظور خرید هر محصول به این نکات بسیار مهم توجه داشته باشید تا بتوانید یک اسباب بازی مناسب را سفارش دهید.

نگهداری اسباب بازی

به کودکان خود بیاموزید پس از بازی کردن، اسباب بازی هایشان را با احتیاط در قفسه یا محل نگهداری اسباب بازی قرار دهند تا پایشان به آنها گیر نکند و بر زمین نیفتند.
نگهداری اسباب بازی
نگهداری اسباب بازی

جعبه های اسباب بازی نیز باید از لحاظ امنیت کنترل شوند. از جعبه هایی استفاده کنید که لبه دارند و می توانند در هر حالتی ثابت بایستند و روی بچه نیفتند. برای امنیت بیشتر، اطمینان حاصل کنید که جعبه ها منافذ تهویه برای هوای آزاد داشته باشند. مراقب لبه های تیز و لولاهای اسباب بازی ها باشید زیرا به کودک آسیب می رسانند. اسباب بازی های بیرون از خانه را پس از استفاده در جایی نگه دارید زیرا باران و رطوبت باعث زنگ زدگی انواعی از اسباب بازی می شوند که برای کودک ایجاد خطر می کند.

کلام آخر

ما در مجله اینترنتی خرید ناب شما را با راهنمای خرید اسباب بازی آشنا کرده و بیان کردیم که به منظور خرید یک اسباب بازی مناسب باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. رعایت موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می کند تا با بررسی راهنمای خرید اسباب بازی بتوانید یک وسیله مناسب را سفارش داده و همچنین به صورت طولانی مدت از آن استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)