مدوسا نماد تسخیر کننده ورساچه

مدوسا نماد تسخیر کننده ورساچه

اگر شما چیزی در مورد مد نمی دانید، احتمالاً درباره ورساچه در متن ترانه ها یا تلویزیون شنیده اید و دیده اید. این برند به دلیل زیبایی ظاهری افسون کننده، اغلب شامل رنگهای جسورانه ای است و به استفاده غیرپوششی از چاپ و فلزات به ترکیبی مشهور دست یافته است.

همانطور که می دانید در مقاله های قبلی در مورد ورساچه مطالبی را تقدیم نگاه شما دوستان و همراهان مجله اینترنتی خرید ناب کردیم. و در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد این نماد و مدوسا بدانیم.

ورساچه
ورساچه

مدوسا که بود

مدوسا دختر فورکیس و کتو، یکی از خدایان باستانی دریا در اساطیر یونان بود. او در جزیره سارپدون به دنیا آمد. مدوسا بر خلاف دیگر اعضای خانواده خود، فانی بود، بنابراین در برابر قوانین طبیعت و هوس های خدایان آسیب پذیر بود. مدوسا دختر زیبایی بود که فضلش در سراسر کشور زبانزد خاص و عام بود. او در واقع آنقدر جذاب بود که بسیاری از مردان آرزو داشتند در کنار مدوسا باشند و با او ازدواج کنند.

مدوسا انقدر زیبا بود که این زیبایی باعث شده بود حسابی به خود غره شود. او تصمیم می گیردبه عنوان کشیش وارد معبد آتنا شود که یکی از قوانین آن معبد باکره بودن و باکره ماندن بود.

ورود مدوسا به معبد آتنا

مدوسا در معبد مسئولیت های ساده ای داشت و از موقعیت خود راضی بود و لذت می برد و زیبایی او باعث حسادت الهه آتنا هم شده بود تا روزی که اوضاع دچاره تغییر شد.

وقتی خدای پوزیدون به مدوسا نگاه کرد، همه چیز تغییر کرد. خواه به سادگی زیبایی بزرگ دوشیزه مدوزا برای پوزیدون غیرقابل مقاومت باشد، یا این که به او اجازه می داد با یکی از رقبای بزرگش در پانتئون، آتنا، یا شاید ترکیبی از این دو مداخله کند. هر چه بود، پوزیدون تصمیم گرفت تا مدوزا را از آن خود کند.

مدوسا توسط پوزیدون وسوسه شد تا عاشق او شود و تصمیم بگیرد از وفاداری خود به آتنا چشم پوشی کند و موفق هم شد و مدوسا با او همبستر شد و بکارتش را از دست داد و وقتی خبر به آتنا رسید، بسیار خشمگین شد و در اقدامی کاملاً خونسرد که فقط خدا می‌تواند انجام دهد، مدوسا را ​​کاملاً مقصر دانست، او را مجازات کرد و مدوسا را به یک هیولا تبدیل کرد، هیولایی وحشتناک با بازوها، بال‌ها و زهر مار برنزی. او قدرت دارد هر کسی را که در چشمانش نگاه می کند سنگسار کند. نیرویی مرگبار، اما نفرینی ظالمانه برای تضمین تنهایی همیشگی او.

مدوسا به جزیره سارپیدو رفته و تلاش می کند تا با بی عدالتی بزرگی که در حق او به وجود آمده کنار بیاید، از پوزیدون به خاطر کارهایی که انجام داده متنفر است و برای همیشه از خیانت آتنا، الهه ای که زندگی خود را به او تقدیم کرده، آزرده خاطر می شود.

مدوسا با گذشت زمان به شرایطی که برایش رقم خورده بود عادت کرد و حالا او تبدیل به زنی وحشتناک شده است که هر کس در چشمانش نگاه کند تبدیل به سنگ می شود.

کشته شدن مدوسا

پرسئوس، پسر جوپیتر و دانای، یکی از شجاع‌ترین قهرمانان در افسانه‌های یونانی بود. دلیل شهرتش به خاطر کشتن مدوسا زن زشت ‌سیما بود که یکی از سه زنی بود که می‌توانستند هر کس که آنها را می‌بیند را به سنگ تبدیل کنند. پرسئوس با کمی کمک از زئوس (که یک شمشیر سخت را به او داد) و هادس (که اهرم تاریکی یا کلاه ناپدیدی را به او داد) و هرمس (که صندل‌های بال دارش را به او داد) و آتنا (که سپر قدرتمندش را به او داد) به این مهم دست یافت. اهرم تاریکی و صندل‌های بال دار به پرسئوس کمک کرد تا بدون دیده شدن به مدوسا نزدیک شود، و سپر به عنوان آینه‌ای عمل کرد که در آن پرسئوس مدوسا را در حال وارد کردن ضربه‌ی کشنده‌اش دید. این عمل خطیر به پرسئوس مکانی در میان ستارگان اعطا کرد، و به این صورت صورت فلکی پرسئوس پدید آمد.

کشته شدن مدوسا
کشته شدن مدوسا

پرسئوس چندین بار از سر بریده شده مدوسا در نبردها و کشمکش‌ها به عنوان سلاح استفاده کرد تا این که آن را به الهه آتنا تقدیم کرد و او نیز آن را در وسط ایجس خود روی سپر زئوس قرار داد

ایده استفاده از سر مدوسا در لوگوی ورساچه

جیانی ورساچه از کودکی با دنیای اساطیر یونان ارتباط داشت. وی در جنوب ایتالیا، در رجیو دی کالابریا، جایی که نفوذ یونان در تاریخ، معماری و فرهنگ منطقه وجود دارد، بزرگ شد.

 گفته می شود جیانی ورساچه پس از به یاد آوردن دیدن نشانه های ویران شده ای از مدوسا در ویرانه های باستانی که در دوران کودکی به همراه خواهران و برادرانش دیده بودند، لوگو و نشان Medusa را انتخاب کردند. جیانی این تصویر را از خاطرات کودکی خود بیرون کشید، مانند افسانه ی مشهور این نشان باستانی، وی قادر به دور شدن از مدوسا برای مدت طولانی نبود.

جیانی در استخر عمارتش در میامی حتی موزاییکی از مدوسا به چشم می خورد که یادآور تصاویر سنتی گورگون در هنرهای یونان و روم باستان است.

مدوسا و خانه ورساچه یک احساس تراژدی مشترک دارند. هر دوی آنها نحوه وقوع مجازات وقایع را بدون هیچ دلیلی، درک می کنند. جایگزینی موهای مدوسا با لانه افعی ها تصادفی نیست. در فرهنگ غرب، مارها اغلب نشان دهنده نیرنگ و شر هستند. کدام حیوان بود که آدم را وسوسه کرد که یک گاز از آن سیب ممنوعه بزند؟ مطمئنا یک مار! آتنا نه تنها مدوسا را وحشیانه تبدیل کرد، بلکه او را به هیولایی تبدیل کرد که اساساً فاسد بود.

طراحی ورساچه

جیانی ورساچه لوگو را در سال ۱۹۹۲ طراحی کرد و از آن زمان چیز زیادی در مورد آن تغییر نکرده است. یک مدوسای مُرده‌ی طراحی شده با لبخندی جزئی به ما نگاه می کند و در یک دایره قرار گرفته است، چیزی معمولی در طراحی یونانی. این لوگو همچنان به عنوان یکی از نمادی ترین نمادهای مد در تمام دوران باقی مانده و در دریایی از مارک های مینیمالیستی برجسته است.

سخن آخر

تبدیل شدن افراد به سنگ و یا تبدیل آنها به موجودات غیر واقعی نشان می دهد که افسانه ای در حال روایت است که باعث شده خواندن مطالب برای ما جذاب باشد اما همه این ها نشان از خلاقیت و نبوع افراد در انتخاب لوگوی منحصر به فرد برای تولیدات خود هستند.

4.5/5 - (8 امتیاز)