• خانه
  • هنر
  • زندگینامه جی کی رولینگ، خالق هری پاتر
جی کی رولینگ نویسنده هری پاتر

زندگینامه جی کی رولینگ، خالق هری پاتر

دوستان و همراهان همیشگی مجله اینترنتی خرید ناب، در این مقاله می خواهیم شما را با خانم جی کی رولینگ، داستان نویس مجموعه کتاب های هری پاتر آشنا کنیم. بی تردید همه ما با داستان هری پاتر آشنا هستیم اما شاید کمتر کسی سرگذشت نویسنده موفق این اثر را بشناسد.

نویسنده فقیری که قدرت خرید کاغذ را نداشت و برای نوشتن، به کافه ای در نزدیکی محل زندگی خود می رفت و از دستمال کاغذی های آن کافه بجای کاغذ استفاده می کرد و حالا او یکی از معروف ترین و ثروتمندترین نویسنده های دنیا است.

شاید بتوان گفت خانم جوآن کتلینگ رولینگ یا جی کی رولینگ راه صد ساله را در یک شب گذراند اما نباید از نبوغ و تلاش او به سادگی گذشت و موفقیت او را صرفا یک خوش شانسی قلمداد کرد.

زندگینامه جی کی رولینگ، خالق هری پاتر
زندگینامه جی کی رولینگ، خالق هری پاتر

جوآن کتلینگ رولینگ یا جی کی رولینگ کیست

جوآن کتلینگ رولینگ در ۳۱ جولای سال ۱۹۶۵ در بیمارستان عمومی ییت در نزدیکی بریستول به دنیا آمد و در گلاستر شایر انگلستان بزرگ شدپدرش، پیتر، مهندس هواپیما در کارخانۀ رولز رویس در بریستول شاغل بود و مادرش، به عنوان تکنسین فعالیت می‌کرد.

او که با نام مستعار جی کی رولینگ شناخته می‌شود، رولینگ حرف K را از نام مادربزرگش، کاتلین، برای حرف دوم انتخاب کرد.

وقتی ۶ ساله شد یک داستان جالب درباره یک خرگوش نوشت و نام آن را خرگوشی به نام خرگوش گذاشت. وقتی مادرش از داستان خوشش آمد و از آن تعریف کرد، رولینگ به او جواب داد پس چاپش کنیم خود رولینگ در ادامه این خاطره می گوید، گفتن این حرف از زبان یک کودک ۶ ساله بسیار عجیب بود اما من واقعا نمی دانم آن موقع این حرف از کجا آمده است.

جی کی رولینگ می گوید برای نخستین بار یکی از دوستانش به نام سین او را بسیار تشویق کرد و به او گفت که باید یک روز نویسنده ی بزرگی شود. سین یک اتومبیل فورد قدیمی داشت که در کتاب های هری پاتر به عنوان ماشین پرنده وارد می شود.

پس از این که رولینگ مدرسه اش را تمام کرد، در امتحان ورودی دانشگاه آکسفورد شرکت کرد اما پذیرفته نشد. پدر و مادرش او را تشویق کردند تا در دانشگاه اِکستر انگلستان، زبان فرانسه بخواند.

 رولینگ که فارغ التحصیل دانشگاه اکستر بود، در سال ۱۹۹۰ برای تدریس زبان انگلیسی به پرتغال نقل مکان کرد.

زندگینامه جی کی رولینگ
زندگینامه جی کی رولینگ

خلق هری پاتر

در سال ۱۹۹۰ اولین ایده ی هری پاتر به ذهن جی کی رسید. بنا به گفته های خودش در یک سفر طولانی با قطار این ایده به ذهن او رسید و همان جا شخصیت های داستان را خلق کرد. اولین چیزی که به ذهن رولینگ رسید، داستان یک پسربچه بود که خودش نمی دانست جادوگر است.

قطار حدود چهار ساعت تاخیر داشت و رولینگ هم هیچ خودکار یا مدادی همراهش نبود. خودش می گوید برایم خیلی سخت بود، چون هیچ خودکاری نداشتم و خجالت می کشیدم آن را از کسی قرض بگیرم. به محض این که به مقصد رسید و وارد آپارتمانش شد، سریع دست به کار شده و شروع به نوشتن کرد و چند سال هم برای ویرایش آن زمان صرف کرد.

در سال ۱۹۹۰ بود که مادر رولینگ از دنیا رفت. در جریان فوت مادرش، رولینگ خیلی آزرده خاطر شد و این آزردگی را توانست به صورتی کاملا هنرمندانه به ماجرای مرگ مادر هری پاتر منتقلش کرد. ازنظر خودش یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین صحنه های فیلم هری پاتر، آن موقع است که هری، پدر و مادر خودش را در آیینه می بیند.

 او در آنجا با روزنامه نگار پرتغالی خورخه آرانتس آشنا شد و بعد از مدتی با او ازدواج کرددختر این زوج، جسیکا، در سال ۱۹۹۳ به دنیا آمدرولینگ پس از اینکه ازدواج او با طلاق به پایان رسید، با دخترش به ادینبورگ نقل مکان کرد تا در نزدیکی خواهر کوچکترش، دی، زندگی کند.

رولینگ در حالی که برای حمایت از دخترش جسیکا و خودش تلاش می‌کرد، کار خود را نیز برای نوشتن اولین کتابش در مجموعۀ هری پاتر شروع کرده بودبنابر گزارش‌ها، ایدۀ این کتاب زمانی به ذهن او خطور کرد که در سال ۱۹۹۰ با قطار از منچستر به لندن سفر می‌کرد.

جی کی رولینگ و هری پاتر
جی کی رولینگ و هری پاتر

چاپ اولین کتاب

جی کی بالاخره موفق شد اولین کتاب خود را به پایان برساند. رولینگ کتاب خود را به چندین انتشاراتی فرستاد. حدود دوازده موسسه بزرگ انتشاراتی کتابش را رد کردند، اما یک انتشاراتی کوچک قبول کرد که آن را چاپ کند. برای اولین کتاب ۱۵۰۰ یورو به عنوان دستمزد به رولینگ پرداخت شد. انگیزه  اتمام این کتاب از آن جایی نشات گرفت که دختر رولینگ از فصل اول کتاب خیلی به هیجان آمده بود و ذوق داشت زودتر بداند داستان به کجا ختم می شود.

رولینگ اولین کتابش را با نام  جوآن رولینگ امضا کرد اما صاحب انتشارات بلومزبری به او گفت که کتابش را با نامی مستعار امضا کند زیرا در آن زمان جوانان از کتاب هایی که نویسنده آن زن بودند استقبال نمی کردند. به همین دلیل از آن به بعد روی کتاب های هری پاتر نام جی کی رولینگ ثبت شد و همین نام روی او باقی ماند.

در سال ۱۹۹۶ اولین سری کتاب های هری پاتر به بازار رفت و در عرض چند هفته تمام کتاب ها فروخته شد. تیراژ اول فقط هزار جلد بود که پانصد جلد آن به کتابخانه ها رفت.

بعد از این موفقیت یک انتشارات آمریکایی حق چاپ را از رولینگ به ارزش ۱۰۰ هزار یورو خریداری کرد. اولین جلد کتاب هری پاتر ۱۲۰ میلیون نسخه بود که در سراسر دنیا به فروش رسید.

در سال ۱۹۹۸ این کتاب به یک فیلم تبدیل شد و طبق درخواست رولینگ تمام بازیگران، از بازیگران بریتانیایی انتخاب شد. در سال ۲۰۰۶ آخرین کتاب هری پاتر نوشته شد و وارد بازار شد.

آثار دیگرجی کی رولینگ

دو رمان دیگر از جی کی رولینگ چاپ شده که برای رده ی سنی بزرگسال نوشته شده است. یکی از این کتاب ها با نام مستعار رابرت گالبِرِک روانه ی بازار شد اما اکثر مردم پس از خواندن آن متوجه شدند که نویسنده ی آن جی کی رولینگ است، در نتیجه فروش این کتاب نیز به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد.

بعد از این کتاب، رولینگ داستان های کوتاه خود را منتشر می کند و قرار است یک دیکشنری از اصطلاحات مدرسه هاروارد بنویسد.

جی کی رولینگ در سال ۲۰۱۴، به عنوان چهارمین نویسنده تاثیرگذار زن در جهان معرفی شد.

جی کی رولینگ و ریاست موسسه جینجربرد

نهاد جینجربرد، در سال ۱۹۱۸، تأسیس شده است و هدف اصلی آن، پشتیبانی از مادران و فرزندان نامشروع بود. رولینگ بعد از به دست آوردن ثروت حاصل از فروش هری پاتر، ریاست این موسسه را به دست گرفت. همچنین او انجمن خیریه‌ای به نام لوموس را تأسیس کرد. این انجمن برای حمایت از کودکان معلول و فقیر و همچنین کودکانی که مورد تعرض و آزار جنسی واقع شده بودند، بناگذاری شد. در راستای این حمایت‌ها، آموزش لازم به کودکان در جهت مقابله با کودک آزاری و بهبود سطح سلامت اجتماعی به آن‌ها داده می‌شود. بر اساس آخرین آمار تا سال ۲۰۱۶، این موسسه نزدیک به ۳۵ هزار کودک را تحت پوشش خود قرار داده است. اغلب این کودکان در اروپای شرقی و افریقا زندگی می‌کنند.

برخی از جوایز جی کی رولینگ

جایزه افتخاری خانواده سلطنتی بریتانیا سال ۲۰۱۷

جوایز آکادمی فیلم بریتانیا سال ۲۰۱۱

جایزه نشان آبی پیتر سال ۲۰۰۷

رتبه امپراتوری بریتانیا سال ۲۰۰۰

جایزه ادبی نسل در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹

سخن پایانی

کتاب‌های هری پاتر از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ بشر بوده‌. در سال ۲۰۰۷ فهرست ثروتمندان ساندِی تایمز میزان ثروت رولینگ را به ۴۵۴ میلیون پوند (۱٫۰۷ میلیارد دلار) تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس رولینگ را در رده ۱۳ جدول قرار داد.همچنین در همین سال به انتخاب مجله تایم ،رولینگ پس از ولادیمیر پوتین به عنوان دومین شخص تاثیر گذار سال انتخاب شد.مجله فوربز رولینگ را در رده چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد.

و در خاتمه مجله اینترنتی خرید ناب برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت این چنینی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)