• خانه
  • هنر
  • مروری بر زندگینامه مارلون براندو جونیور
مارلون براندو در پدرخوانده

مروری بر زندگینامه مارلون براندو جونیور

در این مقاله از خرید ناب به بررسی زندگینامه و فیلم ها و جوایز اسکار بازیگر توانا، مارلون براندو می پردازیم. مارلون براندو ، یکی از اسطوره‌های بزرگ عالم سینما که نام وی با فیلم به‌یادماندنی “پدرخوانده” پیوند خورده یکی از پرافتخارترین بازیگران سینما با دوبار دریافت جایزه اسکار و هشت بار نامزدی آن است.

بیوگرافی مارلون براندو

مارلون براندو جونیور، در سوم آوریل ۱۹۲۴ در اوهامای نبراسکا دیده به جهان گشود. او سومین و آخرین فرزند «دوروتی پین بارکر» و «مارلون براندو» بود. مادرش بازیگر محلی و پدرش فروشنده بود. در سال ۱۹۲۵، والدینش از هم جدا شدند و مادر خانواده همراه سه فرزندش به «سنتا‌آما» واقع در کالیفرنیا نقل مکان کرد ولی دو سال بعد، والدین او دوباره ازدواج کردند و همگی به استان «ایلی ئویز» واقع در شمال شیکاگو رفتند. مارلون در طول دوران کوتاه تحصیل خود شارگرد موفقی نبود و چندین بار از مدرسه اخراج شد.

عکس جوانی مارلون براندو
عکس جوانی مارلون براندو

 براندو پس از گذراندن دروان ابتدایی به مدرسه نظامی رفت و پس از دیپلم به  کارهای مختلفی مشغول شد او حتی مدتی اوپراتور آسانسور نیز بود و نهایتا برای شرکت در کلاس‌ های بازیگری راهی نیویورک شد… و  نزد استادش، استلا آدلر، متد استانیسلاوسکی را آموخت.

مدتی بعد مارلون براندو به مدرسه بازیگری اکتورز استودیو که الیا کازان آن را اداره میکرد، راه پیدا کرد و در آنجا زیر نظر لی استراسبرگ، متد اکتینگ (روشی که بازیگر برای اجرای نقش باید مدتی آن نقش را زندگی کند) را تکمیل نمود.

براندو با آوردن شیوه متداکتینگ تکنیکهای جدیدی را وارد کار بازیگری کرد، تا جایی که می گویند او شیوه بازیگری را متحول کرد. این شیوه آمیزه ای بود از یک بازی سرشار از احساس به اضافه نمایشی از عکس العمل های طبیعی در زندگی عادی. پس از او بازیگرانی مانند جیمز دین و مونتگومری کلیفت و سالها بعد پل نیومن، داستین هافمن و رابرت دونیرو با درخشش خود این سبک را در سینمای آمریکا تثبیت کردند .نخستین حضور مارلون براندو بر پرده سینما بازی در فیلم مردان ساخته فرد زینه مان در سال ۱۹۸۵ بود. وی برای آماده کردن نقشش در این فیلم بیش از یک ماه خود را در بیمارستان بستری کرده بود. کاری که از دید بسیاری از بازیگران مجرب آن دوران مانند لارنس الیویه یا کلارک گیبل حماقت محض محسوب میشد.

مارلون براندو یکی از تاثیرگذارترین بازیگران تاریچ سینما است. از فیلم‌ های مشهوری که وی در آنها ایفای نقش کرده‌ است می‌توان به “اتوبوسی به نام هوس” در نقش استنلی کووالسکی، در “بارانداز” در نقش تری مالوی هر دو به کارگردانی الیا کازان و “پدرخوانده” در نقش دون ویتو کورلئونه اشاره نمود. بسیاری بهترین نقش او را در پدر خوانده (بهترین فیلم تاریخ سینما معرفی شد) می‌ دانند.

مارلون براندو در پدرخوانده
مارلون براندو در پدرخوانده

جوایز و موفقیت های هنری مارلون براندو

براندو به خاطر نقش مارک آنتونی در جولیو سزار (۱۹۵۳)  ایفای نقش امیلیانو زاپاتا در فیلم  “زنده باد زاپاتا” (۱۹۵۲) و نسخه سینمایی اتوبوسی به نام هوس نامزد اسکار شده بود، تا اینکه در ۱۹۵۴ به خاطر بازی فوق العاده اش در فیلم  “دربارانداز”  این اسکار را تصاحب کرد.

ازدواج و زندگی خصوص مارلون براندو

در سال ۱۹۵۷ مارلون با هنرپیشه ای بنام «آنا کاشفی» ازدواج نمود . ازدواجی که دوسال بیشتر دوام نداشت. و در سال ۱۹۵۹ پایان یافت . سال بعد یعنی در ۱۹۶۰ او بار دیگر ازدواج نمود . اینبار با هنرپیشه ای بنام «مویتا کاستاندا» . این ازدواج هم دوسال بعد در ۱۹۶۰ به سرانجام خود رسید.  در همان سال مارلون برای بار سوم و اینبار با «تریتا تریپیا» ازدواج کرد. او نیز یک هنر پیشه بود و ازدواجشان که تا سال ۱۹۷۲ بطول انجامید وحاصل این سه ازدواج مجموعاً ۱۱ فرزند بود.

برخی از فیلم های مارلون براندو

 پس از دریافت جایزه اسکار بخاطر فیلم در بار انداز در ۱۹۵۴ مارلون تا سال ۱۹۷۰ در فیلمهایی نظیر :مردها و عروسکها ۱۹۵۵؛ چایخانه ماه اوت ۱۹۵۶ ؛ سایونارا ۱۹۵۷ ؛  شیرهای جوان ۱۹۵۸؛ فراری ۱۹۵۹؛ سربازهای یک چشم ۱۹۶۱ ( به کارگردانی خود او)؛ شورش در کشتی بوتنی ۱۹۶۲ ؛ آمریکایی پلید ۱۹۶۳؛ داستان تختخواب ۱۹۶۴ ؛ نام رمز مریتوری ۱۹۶۵؛ آپالوزا ۱۹۶۶؛ تعقیب ۱۹۶۶؛ دیدار مارلون براندو ۱۹۶۶؛ کنتسی از هنگ کنگ ۱۹۶۷ ( به کارگردانی چارلی چاپلین) ؛ انعکاس در چشم طلایی ۱۹۶۷ ؛ کندی ۱۹۶۸ ؛ بسوزان ۱۹۶۹ ؛ شب روز بعد ۱۹۶۹ ؛ به ایفای نقش پرداخت هر چند بخاطر بازی در سایونارا در ۱۹۵۷ کاندیدای اسکار شد اما این سالها موفقیت چندای برای او بهمراه نداشت تا آنکه در ۱۹۷۲ ،دوباره به خاطر نقش همیشه ماندگارش در تاریخ سینما «دن کرلئونه» سرکرده مافیا در قسمت اول از سه گانه پدر خوانده ساخته ی فرانسیس فورد کاپولا ،باز هم به اسکار دست یافت این جایزه را به خاطر بی عدالتیدولت آمریکا به سرخپوستان رد کرد. و به جای خود یک دختر سرخپوست را برای گرفتن جایزه به روی صحنه فرستاد.  دستمزد ۲۵۰ هزار دلاری  او برای بازی در این فیلم در نوع خود یک رکورد محسوب می شد. سالها بعد در یک رای گیری نقش دون کورلئونه( با بازی براندو) در فیلم پدرخوانده به عنوان ماندگارترین شخصیت تاریخ سینما برگزید.

عکس دوران پیری مالون براندو
عکس دوران پیری مالون براندو

پایان زندگی مارلون براندو

عاقبت مارلون براندو که او را الگوی بسیاری از ستارگان بزرگ پرده های نقره ای می دانند، در اول جولای  سال ۲۰۰۴ و در سن ۸۰ سالگی درلس آنجلس، به علت از کار افتادن ریه هایش  و در حالی که با نارسایی قلبی و دیابت شدید دسته و پنجه نرم می کرد، درگذشت و بر طبق وصیعتش جسد را سوزاندند. او کتابخانه ای با ۳۵۰۰۰ عنوان کتاب داشت که پس از مرگ به مزایده گذاشته شد.

5/5 - (1 امتیاز)