نوشیدنی های مناسب ورزشکاران

نوشیدنی های مناسب ورزشکاران

نوشیدنی‎ های ورزشی که برای ورزش مناسب هستند، از ۳ جزء اصلی تشکیل شده‌اند؛ آب، کربوهیدرات و سدیم که فعالیت‎های ورزشی را بهبود می‎بخشند. این نوشیدنی‎ها آب از دست رفته‎ی بدن را جبران و انرژی لازم برای انجام بهتر فعالیت‎های ورزشی را تامین می‎کنند. ما در مجله اینترنتی خرید ناب قصد داریم در این مقاله بهترین نوشیدنی ‎های ورزشی را به شما معرفی کنیم.

نوشیدنی‎ های ورزشی
نوشیدنی‎ های ورزشی

نوشیدنی‌های طعم‌دار یا آب

برخی ترجیح می‌دهند پس از تمرین ورزشی فقط آب خنک بنوشند، ولی اگر شما تمایل چندانی به نوشیدن آب ندارید، از نوشیدنی‌های طعم‌دار استفاده کنید. مهم‌ترین نکته این است که از کم‌آبی بدن‌ خود جلوگیری کنید. کالج آمریکایی پزشکی ورزشی نوشیدنی‌های طعم‌دار را زمانی توصیه می‌کند که جایگزینی مایعات در طول تمرین ورزشی یا پس از آن مورد نیاز باشد.

چگونه باید بدانیم به جایگزینی مایعات نیاز داریم؟

با ۱/۵ تا ۳ ساعت تمرین مطمئنا بدن‌ به جایگزینی مایعات نیاز خواهد داشت. این نیاز در اثر تعریق و از دست رفتن مایعات بدن ایجاد می‌شود. هر چه تعریق شما بالاتر باشد، پتاسیم و سدیم بیشتری از دست می‌دهید. هر چه تمرینات سنگین‌تر باشد و میزان تعریق‌ بیشتر شود، نیاز بیشتری به نوشیدنی‌های ورزشی دارید تا این مواد ریزمغذی را دوباره جایگزین کنید. نوشابه‌های ورزشی کمک می‌کنند تا بدون مشکلات گوارشی و جذب مواد غذایی، انرژی از دست رفته‌ی خود را جبران کنید.

بهترین نوشیدنی ورزشی برای عضله‎ سازی

اگر بیشتر از ۶۰ دقیقه ورزش می‎کنید، بهتر است به جای خوردن آب، نوشیدنی ورزشی همانند نوشیدنی انرژی‎ زا بخورید. زمانی‎که شما فعالیت‌های سنگین ورزشی انجام می‎دهید، زیاد عرق می‏‌کنید. با مصرف بیش از اندازه آب، سدیم خون شما رقیق می‌شود و شما دچار مسمومیت آب می‏‌شوید که عوارض جبران‎ناپذیری به ‎همراه دارد.

مصرف شیرکاکائو برای ورزشکاران

مصرف شیر کاکائو کم چرب بعد از ورزش و دویدن، نسبت کربوهیدرات و پروتئین بدن را تنظیم می کند تا احیای عضلانی بعد از ورزش بهتر انجام شود.

شیر کاکائو حاوی ویتامین D و کلسیم میباشد. این نوشیدنی ارزان تر از نوشیدنی های ورزشی بوده و به میزان آنها کاربرد دارد.

مصرف شیرکاکائو برای ورزشکاران
مصرف شیرکاکائو برای ورزشکاران

توصیه می شود بعد از بعد از یک جلسه  تمرین ورزشی حداقل یک ساعته شیر کاکائو میل نمایید. می توانید بعد از یک جلسه بدنسازی نیز شیر کاکائو بخورید تا روند عضله سازی افزایش پیدا کند.

آب‌های ویتامینه

مجله اینترنتی خرید ناب تاکید می کند که آب های ویتامینه را از دست ندهید.  بهترین است که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را از طریق نوشیدنی‌ها و موادغذایی طبیعی به دست بیاوریم. به‌عنوان مثال بهتر است ویتامین C را از طریق مصرف آب‌پرتقال و سبزیجاتی با برگ سبز تیره تأمین کنیم و کلسیم را با مصرف لبنیات به دست بیاوریم. اگر ورزشکاران به مقدار کافی مواد غذایی متنوع مصرف کنند تا وزن‌شان ثابت بماند، نیازی به مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیست. با این حال اگر دوست دارید نوشیدنی‌های صنعتی حاوی ویتامین (آب ویتامینه) مصرف کنید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • این نوشیدنی‌ها معمولا محتوی مواد شیرین‌کننده‌ای هستند. متخصصین معتقدند شیرین‌کننده‌های جایگزین باید به مقدار کم مصرف شوند (مخصوصا در کودکان)؛
  • ویتامین‌ها به دو دسته‌ی محلول در آب (مانند ویتامین B و C) و محلول در چربی تقسیم می‌شوند. اغلب ویتامین‌های موجود در این نوشیدنی‌ها محلول در آب هستند. درست است که مقدار اضافی ویتامین‌های محلول در آب از طریق کلیه دفع می‌شوند، اما باز هم نباید در مصرف این ویتامین‌ها زیاده‌روی کرد. مقدار زیاد این ویتامین‌ها می‌تواند جذب سایر مواد مغذی را با اختلال همراه کند و مشکلاتی برای کلیه به وجود بیاورد.
  • شما نیز می‌توانید به آب خود افزودنی‌هایی اضافه کنید و آن را بنوشید. مثلا به آب خود کمی لیموترش، پرتقال یا نعناع بیفزایید و آن را میل کنید. شاید طعم این نوشیدنی به آب‌های ویتامینه نرسد، ولی می‌توانید از سالم بودن آن مطمئن باشید.

چای سبز برای فعالیت های ورزشی

مقایسه چای سیاه و چای سبز را در مقالات گذشته اشاره کردیم، و اینبار در مورد چای سبز و نوشیدن آن توسط ورزشکاران مورد بررسی قرار می دهیم. چای سبز سرشار از کافئین است که به بدن کمک می‎کند انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های ورزشی داشته باشد. همچنین در چای سبز آنتی‎اکسیدان کاتچین وجود دارد که باعث چربی‏‌سوزی بیشتری می‏‌شود. در ورزش ایروبیک اثر چای سبز بیشتر دیده می شود.

چای سبز برای فعالیت های ورزشی
چای سبز برای فعالیت های ورزشی

تائورین

این ماده به آمینواسید‌ شبیه است، اما از اجزای سازنده‌ی پروتئین‌ها محسوب نمی‌شود. گلوکورونولاکتون ترکیبی است که از متابولیسم گلوکز در کبد انسان تولید می‌شود. گفته می‌شود این ماده در کاهش احساس خستگی مؤثر است، اما تاکنون این ادعا اثبات نشده است.

کلام آخر

اگر ورزشکار هستید، حتما برای شما اهمیت دارد که دقیقا چه نوشیدنی بخورید که بدن شما استقامت لازم را برای انجام فعالیت‎های ورزشی داشته باشد و دیرتر احساس خستگی کنید. همچنین آب مورد نیاز بدن شما تامین شود و در حین ورزش مشکلی نداشته باشید. ما در مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله، این نوشیدنی‎ ها را به شما معرفی کردیم. امیدواریم با خواندن این مقاله، این نوشیدنی‌‎ها را تهیه کنید و تمرین‌های خود را درست انجام دهید.

5/5 - (2 امتیاز)