روش های گرم کردن خانه در فصل زمستان

روش های گرم کردن خانه در فصل زمستان

در روزهای سرد زمستانی که سوز سرما به جان همگان نفوذ می‌کند، هرکسی به دنبال فرار از این سرمای سخت به یکی از وسایل گرمایشی متوسل می‌شود. سیستم‌های گرمایشی مثل کرسی، که در گذشته استفاده می‌شد، علاوه بر آنکه محیطی گرم فراهم می‌کرد، باعث ایجاد فضای دوستانه بیشتری در بین اعضای خانواده می‌شد اما امروزه با وجود گاز و برق می توان با بخاری برقی، بخاری گازی، پکیج و …. محیط خانه را گرم کرد. سوالی که می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد این است که برای کمتر شدن مصرف انرژی چه راهکارهایی وجود دارد تا هم در هزینه و هم در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

بستن پنجره ها

این کار را نه تنها بر روی پنجره ها ، بلکه هر گونه درزی شبیه به پنجره نیز باید بسته و کیپ باشد. پنجره ها باید دارای درزگیر باشند. اگر حس کردید که دمای داخل خانه بیش از حد گرم است ، درزگیرها را بردارید. لای پنجره ها باید کاملا سفت و محکم بسته شده باشد و بهتر است که از درزگیرهای پلاستیک و قابل جدا شدن برای پنجره ها استفاده کنید تا هر وقت که خواستید آن ها را جدا کنید و همچنین می توانید یک حوله و یا تی شرت کهنه را لای پنجره بگذارید.

بستن پنجره ها
بستن پنجره ها

گرم کردن خانه با قالی پشمی

نکته مهمی که برای گرم کردن خانه و جلوگیری از نفوذ سرما در فصول سرد سال، مخصوصاً در زمان قطع گاز وجود دارد، حفظ گرما و جلوگیری از هدر رفت آن است. برای این منظور بهتر است تمام فضای کف خانه را با موکت یا فرش و قالی پشمی بپوشانید.

سرامیک و پارکت سرما را بسیار سریع‌تر از فرش و موکت انتقال می‌دهند.

فراموش نکنید که اگر کف خانه شما سرامیک یا پارکت است و امکان فرش یا موکت کردن آن را ندارید، در ساعات افت دما مثل شب‌ها از لحاف‌های نسبتاً ضخیم و پشمی استفاده کنید و آن‌ها را کف زمین بیندازید تا سرمای کمتری از کف به فضای خانه منتقل شود.

پایین درب ها را بپوشانید

یکی از راه های ورود و خروج هوا که بیشترین تاثیر را در اتلاف انرژی دارد در های خانه است. درب به دلیل قابلیت باز و بسته شدن مکرر میتواند تا حد زیادی در مصرف انرژی تاثیر داشته باشد. اما درب تنها هنگام باز شدن انرژی را فراری نمیدهد. پایین هر دربی مقداری فضای خالی (۲-۳ سانتی متر)‌ وجود دارد که همیشه باز است. برای جلوگیری از خروج هوای گرم میبایست با استفاده از پتو این محل را بپوشانید. اگرچه یک راهکار بهتر از پتو استفاده از فوم های لوله ایست. مقداری از این فوم ها را در طول مناسب بریده و یک شیار موازی با طول بر روی آن ایجاد کنید. سپس سعی کنید تا سطح پایینی درب را بین این لوله فومی قرار دهید.

استفاده از پرده های ضخیم

با تغییر فصل باید دکوراسیون خانه ی خود را مطابق با تغییرات آب و هوایی تغییر دهید، برای گرم تر کردن خانه پرده های ضخیم و تیره را جایگزین پرده های نازک تابستانی کنید و تا عایق خوبی برای نگه داشتن هوای گرم خانه شما باشد.

پنجره‌های حفاظ دار یا قاب دار انتخاب کنید

بحث‌های زیادی در مورد انتخاب پنجره‌های عایق وجود دارد و این پنجره‌ها واقعاً مفیدند، ولی آیا می‌دانستید که سبک پنجره‌های شما بر میزان بادگیری آن‌ها تأثیر دارد؟ بعضی از رایج‌ترین انواع پنجره از جمله تک لنگه و دو لنگه و پنجره‌های کشویی، کمی هوا به داخل نشت می‌دهند. پنجره‌های حفاظ دار، قاب دار و ثابت، بهترین و محکم‌ترین درزگیری را دارند.

گرم کردن خانه با شمع

 برای گرم کردن خانه با شمع می توانید ساعاتی از شب تعداد زیادی شمع روشن کنید و هم از آرامش آن لذت ببرید و هم محیط خانه را برای ساعت ها گرم نگه دارید. جالب است بدانید گرمای چندین شمع بزرگ می تواند محیط خانه را به طرز عجیبی گرم کند هم چنین استفاده از گرم کننده های آتشین باعث ایجاد حسی خوب در خانه می شوند.

علاوه بر گرم کردن خانه با شمع  می توانید راهکارهای دیگری را امتحان کنید.از روش های دیگر گرم نگه داشتن خانه آشپزی است زیرا با این کار به علت روشن بودن شعله های گاز و یا فر، دمای خانه افزایش پیدا کرده و در نتیجه گرم می شود هم چنین مصرف غذا باعث ایجاد گرما داخل بدن خواهد شد.

لامپ هارا روشن کنید

حباب های لامپ به طور متوسط حدود ۹۵ درصد از انرژی گرمایی را بیرون می دهند که یک منبع به صرفه برای ایجاد گرمای معمولی و راضی کننده محسوب می شوند. چراغ های ال.ای.دی و فلورسنت در گرم کردن خانه تاثیری ندارند ، بنابراین آن ها را برای روزهای گرم تر سال نگه دارید و پول خود را ذخیره کنید. (البته مشخص هست برخی موارد تنها در شرایط اضطراری قابل انجام است و در حالت عادی صرفه اقتصادی ، توجیه زیست محیطی ندارد)

راه اندازی کرسی

مجله اینترنتی خرید ناب قبلا در مورد کرسی و فواید آن برای بدن توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه کرده است. اغلب ما می‌دانیم که در گذشته نه چندان دور، استفاده از این نوع سیستم گرمایشی بسیار رایج بوده است؛ و نه فقط به عنوان یک وسیله گرمایش،ی که حتی محلی برای دورهم نشینی و هم صحبتی اعضای خانواده از کرسی استفاده می‌شده است.

این روزها می‌توان از کرسی به عنوان تعامل سنت و مدرنیته یاد کرد. برای گرم کردن خانه در روزهای سرد زمستان و حتی روزهای قطع گاز می‌توانید کرسی راه‌اندازی کنید.

البته راه‌اندازی کرسی در منازل امروزی و رعایت نکات ایمنی آن و آگاهی از  هشدارهایی که موجب جلوگیری از بروز آتش  می‌شود بسیار ضروری است.

استفاده از نور آفتاب

حتماً پرده‌ها پنجره‌های جنوبی را در طول روز جمع کنید تا نور آفتاب اتاق هایتان را گرم کند. اگر پنجره‌های جنوبی خانه شما بخاطر وجود درخت یا بوته بر سر راه اشعه آفتاب، نور زیادی نمی‌گیرد، می‌توانید آن‌ها را هرس یا جابجا کنید.

پلاستیک حبابدار

با نصب پلاستیک حبابدار به پنجره ها یک عایق حرارتی برای خودتان درست کنید و تا چندین درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.نکته بعدی در گرمای خانه بستن در اتاق و یا مکان هایی است که نیاز به گرما ندارند زیرا استفاده از آن ها نمی شود پس با بستن این درب ها به گرمای محیطی که در آن هستید کمک بیشتری خواهید کرد.

تجمع در یک اتاق و بستن درب سایر اتاق‌‌ها

وقتی در فصل سرد زمستان یه یکباره گاز هم قطع می شود، بهترین ایده برای گرم کردن خانه و اهالی آن این است که همگی در یک اتاق جمع شده و سایر درب های خانه را ببندید.

بهتر این است که دور هم جمع شوید و با استفاده از انواع زیرانداز و پتوی پشمی خودتان را گرم و با تماشای تلویزیون و بازی های دسته جمعی خودتان را سرگرم کنید.

فن های دو کاره

امروزه فن های وجود دارد که دو منظوره هستند یعنی در فصل سرد با روشن کردن آن ها باعث گرم شدن منزل و در فصل گرم باعث سرد شدن آن می شوند پس می توانید در چند جای خانه با نصب این فن ها محیط مورد نظر را گرم کنید. هم چنین اگر از تهویه هایی در بیرون از خانه استفاده می کنید سعی کنید یک محافظ برای جلوگیری از ریختن برف و باران روی آن شوید.

حرکت پنکه سقفی را معکوس کنید

اگر پنکه سقفی دارید، جهت حرکت را معکوس کنید تا در جهت عقربه های ساعت حرکت کنند. این امر به حرکت هوای گرم به سمت پایین در جایی که برای گرم نگه داشتن شما نیاز است، کمک می کند.

نوشیدن چای گرم و مایعات داغ

وقتی همه اقدامات لازم برای گرم کردن خانه به هنگام قطع گاز را انجام دادید، حالا وقت آن است که با استفاده از چای ساز برقی یک لیوان نوشیدنی گرم بنوشید.

نوشیدن مایعات داغ کمک می کند تا اعضای داخلی بدن شما نیز گرم شود و کم کم احساس گرمای بیشتری کنید.

نوشیدن چای گرم و مایعات داغ
نوشیدن چای گرم و مایعات داغ

سخن پایانی

گرم بودن خانه در زمستان محیطی خوشایند را برای افراد خانواده فراهم می کند اما به یاد داشته باشید که با درست مصرف کردن حامل های انرژی می توانیم این محیط خوشایند را برای افراد بیشتری بوجود آوریم. مجله اینترنتی خرید ناب امیدوار است کانون و محیط خانه و خانواده شما همیشه گرم و مطلوب باشد.

5/5 - (2 امتیاز)