راه های ساده حفظ محیط زیست

راه های ساده حفظ محیط زیست

گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی، جنگل‌زدایی، حفظ محیط زیست و… واژه‌هایی‌اند که این سال‌ها زیاد در رسانه‌ها می‌شنویم. اغلب آنها نیز اخباری نگران‌کننده از آثار و پیامد‌های مخربی‌اند که ریشه در فعالیت‌های بشر دارند. شاید تصور کنید این مسائل را باید سیاست‌مداران و دولت‌ها حل‌وفصل کنند اما ما نیز می‌توانیم به‌تنهایی نقشی در کاهش این بحران‌ها و حفظ محیط زیست داشته باشیم. چه اینکه علت اصلی بروز آنها نیز همان فعالیت‌های کوچکی است که ظاهرا تأثیری ندارند؛ اما وقتی با میلیاردها فعالیت کوچک دیگر انسان‌ها جمع شوند، اثری عظیم بر جای می‌گذارند. در این مقاله، با روش‌های ساده‌ای ‌که می‌تواند ما را زمین‌دوست‌تر کند آشنا می‌شوید. با مجله اینترنتی خرید ناب همراه بمانید.

چند پیشنهاد برای نجات محیط زیست

قبلا با مقاله محیط زیست چیست با آن آشنا شدیم و امروز و در این مطلب قرار است با هم چند روش ساده‌ حمایت و نگهداری از محیط زیست را یاد بگیریم. امیدوارم این پیشنهادها مورد استفاده همه ما قرار بگیرد تا زمین حال بهتری را تجربه کند.

چند پیشنهاد برای نجات محیط زیست
چند پیشنهاد برای نجات محیط زیست

کمتر مصرف کنید

شاید باور نکنید اما کاهش مصرف تأثیر بسیار زیادی بر حفظ محیط زیست می‌گذارد. درواقع ترکیب کاهش مصرف، استفاده‌ی مجدد و بازیافت می‌تواند محیط زیست را نجات دهد. وقتی عادت خرید کردن بیش از حد را کنار بگذارید و به خرید بعضی چیزها «نه» بگویید کمی سخت است. برای غلبه بر این سختی می‌توانید به سراغ خرید کالاهای ارزان قیمت بروید، به جای خرید کالاهای بسته‌بندی شده‌ فروشگاه‌ها به سراغ بازار بروید و خرید عمده انجام دهید، برای فرزندانتان جدیدترین اسباب‌بازی‌ها را نخرید و به آن‌ها یاد بدهید که اسباب‌بازی‌هایی که دارند سرگرم شوند.

تمام این کارها این نوید را می‌دهد که زندگی شما بدون خرید دائمی هم خوب خواهد بود و متوجه می‌شوید که خیلی از موارد برای زندگی کردن ضروری نبوده‌اند. خیلی از خریدهای ما بعد از مدتی سهم سطل زباله می‌شوند یا پشت انبوه وسایل دیگر خاک می‌خورند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که انباری‌های شلوغ و پر از وسیله دارند حتما باید روی رفتار خریدتان بازنگری کنید. دفعه‌ بعدی که برای خرید وسیله‌ای وسوسه شدید یا می‌خواستید کالای غیرضروری را بخرید با خود فکر کنید که آیا وجود این وسیله کیفیت زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد یا خیر. اگر تأثیری توی کیفیت زندگی شما نداشت با یک «نه» قاطع خرید را فراموش کنید.

دفع زباله برای محافظت از محیط زیست

پس از صرف یک فنجان چای در کنار جاده، لیوان یک بار مصرف را کجا می‌اندازیم؟ چه تعداد از ما زباله‌هایمان را در کیسه زباله نگه می‌داریم تا یک سطل زباله پیدا کنیم؟ ما باید به خودمان و افراد دیگری که برای تفریح به طبیعت می‌آیند بهداشت مربوط به محیط‌زیست را یاد دهیم.

ر‌ها کردن زباله‌ها و پلاستیک‌ها در محیط نه تنها موجب تکثیر پشه‌ها و باکتری‌ها و میکرب‌های دیگر می‌شود بلکه موجب آلودگی خاک نیز می‌شود، بیشتر مردم فکر می‌کنند پاکیزگی تنها مربوط به خانه است و به راحتی زباله‌هایشان را در جاده می‌اندازند، این تفکر مثل این است که فرد بخشی از خانه‌اش را پر از زباله کند بدون این که آن فضا را بخشی از خانه‌اش بداند.

این احساس که کره زمین خانه ماست به فرد کمک می‌کند که این افکار اشتباه را کنار بگذارد، باید گهگاه به مقامات مسئول برای سازمان‌دهی دفع مناسب زباله‌ها گوشزدهایی داده شود تا برنامه‌هایی برای جمع‌آوری زباله‌هایی که در مناطق ریخته شده را اجرا کنند.

استفاده از ظروف تجزیه پذیر

با توجه به اینکه هر نوع شی از جنس پلاستیک تا ۵۰۰ سال پس از رها شدن در طبیعت تجزیه نمی‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برای حفاظت از محیط زیست و سلامت خود و خانوادتان، از بطری‌ها، ظروف و کیسه‌های غیرپلاستیکی، پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر یا پلاستیک‌های چندبار مصرف استفاده کنید.

استفاده از ظروف تجزیه پذیر
استفاده از ظروف تجزیه پذیر

پیاده روی و دوچرخه سواری

می‌توانید ماشین خود را جایگزین کنید و روش‌های دیگر مانند دوچرخه سواری، پیاده روی و حمل و نقل عمومی را انتخاب کنید. این یک اقدام مهم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که مسئول تغییرات آب و هوایی هستند. ابتدا می‌توانید دوچرخه سواری را شروع کنید که باعث کاهش ۹۰ درصدی انتشار گازها به محیط می‌شود. علاوه بر این، دوچرخه سواری باعث صرفه جویی در پول شما می‌شود که در غیر این صورت باید برای سوخت هزینه می‌کردید. دوم، شما می‌توانید راه رفتن را انتخاب کنید. سوم، شما می‌توانید حمل و نقل عمومی را در نظر بگیرید. ممکن است به اندازه یک ماشین شخصی راحت نباشد، اما شما سهم قابل توجهی در حفظ محیط زیست داشته‌اید.

پاکیزگی هوا با کاشت درخت

درختان نه تنها به پاکیزگی هوا کمک می کنند، بلکه در میلیون ها شرایط دیگر از جمله کنترل تغییرات آب و هوایی نیز مفید واقع می شوند. همان طور که می دانیم، گازهای گلخانه ای هوا را به شدت آلوده کرده و به نابودی تدریجی لایه اوزون و بالا رفتن دمای کره زمین نیز منجر می شوند. درختان در تعدیل کیفیت هوا از طریق آزادسازی اکسیژن و همچنین کاهش اثرات گازهای گلخانه ای، بسیار موثر هستند. خوشبختانه اخیرا به واسطه برنامه های مختلف در کشورهای متفاوت، افراد از فواید کاشت درختان بیشتر مطلع شده اند.

تولید کمپوست

تولید کمپوست کاری است که تأثیر مثبت بسیار زیادی بر حفظ محیط زیست می‌گذارد اما خیلی کم به آن پرداخته شده است. در حیاط خانه یا در تراس محلی را برای دفن زباله‌های تر و ته مانده‌ مواد غذایی آماده کنید و اجازه دهید این زباله‌ها با خاک مخلوط شوند تا پس از مدتی پوسیده شده و تبدیل به کمپوست شوند.

تولید کمپوست
تولید کمپوست

با تولید کمپوست علاوه بر حذف مقدار زیادی زباله از چرخه‌ی تولید زباله، خاک غنی و رایگان برای استفاده در باغچه را در اختیار شما قرار می‌دهد. در بعضی از شهرها سطل‌های مخصوص مواد آلی در کنار سطل‌های زباله قرار دارند که توسط سازمان بازیافت به صورت منظم تخلیه می‌شوند. اگر به این سطل‌ها دسترسی ندارید خیلی راحت می‌توانید این کار را خودتان در خانه انجام دهید.

حمایت از کشاورزی برای محافظت از محیط زیست

در فرهنگ مصرف‌گرایی که در بیشتر کشور‌ها غالب شده است، به تعادل محیط‌ زیست آسیب وارد می‌شود. در گذشته، مردم جنگل‌ها را از بین می‌بردند تا به عنوان زمین کشاورزی از آن استفاده کنند، سپس با به وجود آمدن فست فود‌ها و غذاهای حاضری مردم زمین‌ها را ر‌ها کردند و کارخانه‌ها به جای آن ساخته شدند.

اگر روزی چیزی برای خریدن و خوردن نداشته باشیم چه می‌شود؟ کشاورزی را باید از خودمان شروع کنیم، گلدان یا سبزیجات در حیات پشتی بکاریم تا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه و سلامتی، فرهنگ تولید را دوباره احیا کنیم. ما می‌توانیم مسئولان مربوطه را وادار به متوقف کردن تبدیل زمین‌ها به ساختمان و کارخانه کنیم.

معضل دستمال توالت

ما هم در مجله اینترنتی خرید ناب مانند شما متعجب شدیم که مصرف دستمال توالت چقدر بالاست و شما خواهیم گفت که چه دستمال توالتی برای مصرف بهتر است.

برای تولید ۱ تن دستمال‌توالت، ۱۷ درخت و حدود ۹۰هزار لیتر آب مصرف می‌شود. هر فرد در ۱ سال به‌طور میانگین ۱۰۰ رول دستمال توالت مصرف می‌کند. یک حساب‌وکتاب ساده نشان می‌دهد چه تعداد درخت و چه حجمی از آب برای برآورده‌کردن این نیاز ابتدایی میلیاردها نفر لازم است!

اگر نمی‌توانیم مصرف دستمال‌توالتمان را کاهش دهیم، دست‌کم از دستمال‌هایی خریداری کنیم که از درخت بامبو تهیه شده‌اند. این درخت هر ۲۴ ساعت حدود ۱۰۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. پس استفاده از دستمال‌توالت ‌ساخته‌شده از بامبو به‌مراتب گزینه زمین‌دوست‌تری نسبت به نمونه‌های معمولی است و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

آتش روشن کردن در طبیعت

با روشن کردن آتش در طبیعت، امکان دارد غیر عمد جنگلی را به آتش بکشید. اگر تمایل به روشن کردن آتش دارید، حتما در محیطی باز به دور از درختان و علف‌های خشک، با سنگ چین مناسب برای حفظ آتش آن را روشن کنید و پس از استفاده کاملا آن را خاموش کرده و بر روی آن خاک بریزید. هم‌چنین از انداختن ته سیگار در طبیعت خودداری کنید.

حفظ آب برای حفاظت از محیط زیست

آب یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای ادامه زندگی است. حفظ آب حیاتی است زیرا ما نمی‌توانیم بدون آب زنده بمانیم. مقدار قابل توجهی انرژی برای پمپاژ آب به خانه شما مصرف می‌شود. شما می‌توانید هدر رفتن آب را به حداقل برسانید.

مقاله چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم ؟ را مطالعه کرده اید؟

کاهش زمان حمام کردن را مدنظر بگیرید. هر چه زمان بیشتری صرف کنید، احتمالاً آب بیشتری مصرف خواهید کرد. کاهش مدت زمان دوش گرفتن می‌تواند تا ۱۵۰ گالن در آب در هر ماه صرفه جویی کند. همچنین، می‌توانید دوش های کم جریان را انتخاب کنید.

  • در حین مسواک زدن یا هنگام اصلاح، شیر آب را ببندید
  • با استفاده از ماشین ظرفشویی، ظرف بشویید.
  • هر لوله نشتی را به سرعت ببندید
  • آب را جایگزین سایر عناصر پاک کننده مانند سرکه یا حتی جوش شیرین کنید.
  • آب را در اطراف خانه خود بازیافت کنید

شاید شما هم به هنگام ورود به منظره‌ای طبیعی و بکر، از حجم زیاد زباله‌هایی که مسافران قبلی از خود به جا گذاشته‌اند، متاثر شده و در نهایت مکان مورد نظرتان را ترک کرده باشید. اما به یاد داشته باشید، شما نیز می‌توانید در بهبود و گسترش مناظری که از دیدن آن‌ها لذت می‌برید، نقش داشته باشید. سعی کنید تا در سفر به طبیعت، تا حد امکان و توان خود، جهت حفاظت از محیط زیست زباله‌های موجود در محل را پاکسازی کنید. هر چند وقت‌گیر به نظر می‌رسد، اما در صورتی که این کار را به‌صورت گروهی انجام دهید، می‌تواند به تفریحی دسته‌جمعی نیز تبدیل شود.

محیط زیست را پاکیزه‌تر از زمان ورودتان ترک کنید
محیط زیست را پاکیزه‌تر از زمان ورودتان ترک کنید

بازیافت کنید

اگر نمی‌توانید وسایل را به کسی ببخشید، اگر از آن‌ها کمپوست تولید نمی‌شود، اگر نمی‌توانید مصرفشان را کاهش دهید، اگر نمی‌توانید آن‌ها را به وسایل جدید تبدیل کنید و دوباره استفاده کنید باید به بازیافت مجدد فکر کنید. بررسی کنید که چه چیزهایی در سطل زباله قابل بازیافت هستند. جلوگیری از دور ریختن وسایل قابل بازیافت منجر به کاهش حجم زباله شده و در نهایت از زمین‌مان محافظت می‌کند.

همچنین می‌توانید با شهرداری یا سرای محله‌تان صحبت کنید تا پایگاه‌های تحویل زباله و بازیافت مواردی مثل باتری‌ها، لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی را به شما معرفی کنند تا بتوانید تمام این وسایل را به آن‌ها تحویل دهید. در بعضی از پایگاه‌های بازیافت می‌توانید در ازای تحویل زباله‌های خشک محصولاتی مثل پودر لباسشویی، باتری جدید یا محصولات خوراکی دریافت کنید.

سخن آخر

دوستان مجله اینترنتی خرید ناب، مهم ترین شیوه و راهکار حفظ محیط زیست آن است که هر فرد روی خودش کار کند. همچنین افراد باید سعی در آگاه سازی سایرین نیز داشته باشند؛ زیرا این عدم آگاهی می تواند بسیار خطرناک باشد و به نابودی محیط زیست منجر شود. هرکس باید تلاش خود را دو چندان کرده و به آگاه سازی افرادی با سطح تحصیلات و آگاهی کمتر نیز کمک کند. اگر همه سعی در حفظ محیط اطراف خود داشته باشند؛ ناخودآگاه محیط زیست نیز حفظ خواهد شد و کره زمین به محل بسیار بهتری برای زندگی تبدیل می شود.

5/5 - (2 امتیاز)