بهترین راه‌های درمان خانگی سوختگی

بهترین راه‌های درمان خانگی سوختگی

هنگامی که پوست شما با شیء گرم یا شعله آتش دچار سوختگی می‌شود، اولین کاری که به ذهن شما می‌رسد پیدا کردن راهکاری برای تسکین درد، سوزش و جلوگیری از آسیب پوستی است. روش‌های موثر خانگی و طبیعی وجود دارند که در درمان سوختگی تاثیرگذار هستند و در تسکین درد آن معجزه می‌کنند و ما در مجله اینترنتی خرید ناب به آنها اشاره خواهیم کرد.

روغن اسطوخودوس

چند قطره روغن اسطوخودوس رقیق نشده را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را به طور مساوی روی ناحیه سوخته بمالید. این کار را سه بار در روز انجام دهید تا نتایج مثبت را مشاهده کنید. اسانس اسطوخودوس به دلیل دارا بودن خاصیت ضدعفونی کنندگی، به دلیل دارا بودن خواص دارویی فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. وجود لینالیل استات و بتا کاریوفیلن به روغن اسطوخودوس خواص ضد درد و ضد التهابی می بخشد. ترکیب این خواص روغن اسطوخودوس به بهبود سوختگی های جزئی کمک کرده و از ایجاد اسکار جلوگیری می کند.

روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس

درمان سوختگی با شیر

محتوای چربی و پروتئین های تشکیل دهنده شیر، در تسکین سوزش و درد سوختگی و بهبود ناحیه آسیب دیده مفید هستند.

برای تسکین و بهبودی سریع سوختگی، کافی است ناحیه ای سوخته پوست را در به مدت ۱۵ دقیقه در شیر قرار دهید.علاوه بر این ماست پرچرب نیز در خنک کردن و آب رسانی محل سوختگی بسیار مفید است.

استفاده از سیب زمینی برای سوختگی

یکی دیگر از روش های درمانی در فهرست دارو‌های خانگی طبیعی برای سوختگی استفاده از سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی خام خواص تسکین‌دهنده دارد و مانع از تحریک شدن پوست می‌شود و به این ترتیب می‌تواند به کاهش احتمال تشکیل یک تاول ناخوشایند و تسکین درد کمک کند. این درمان برای سوختگی جزئی پوست بسیار مفید است.

آب خنک برای درمان سوختگی

یکی از موثرترین درمان سوختگی برای کاهش التهاب استفاده از آب خنک است. البته این را به خاطر داشته باشید منظور آب ملایم است نه آبی که بسیار یخ باشد.

برای این کار باید محل سوختگی را به مدت ۲۰ دقیقه زیر آب خنک نگه دارید تا میزان درد و سوزش آن کم شود. اکاذ بخاطر داشته باشید برای هر سوختگی نباید از این روش استفاده کنید؛ چرا که موجب تاول زدن دست خواهد شد.

آلوئه ورا برای درمان سوختگی پوست با روغن

مجله اینترنتی خرید ناب قبلا در مقاله همه چیز درباره آلوئه ورا به خاصیت های این گیاه شگفت انگیز اشاره کرده بود. این گیاه کاربردهای فراوانی دارد که سوختگی را هم شامل می‌شود. اگر آلوئه ورا ندارید، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که این گیاه را نگهدارید و در گلدان بکارید این گونه همیشه این گیاه را در دسترس خواهید داشت. برای درمان سوختگی با آلوئه ورا، باید یک برگ آلوئه ورای تازه را ببرید و روی پوست اعمال کنید.

آلوئه ورا خواص مرطوب کنندگی دارد و بافت های آسیب دیده مشکلات پوستی را درمان می‌کند. کرم و ژل آلوئه ورا هم وجود دارد. اما هیچ چیز مانند گیاه طبیعی آلوئه ورا بازدهی ندارد.

اسانس وانیل، آب روی آتش برای سوختگی پوست

برای سوختگی‌های جزئی می‌توانید از عصاره یا اسانس وانیل استفاده کنید. کافی است یک پد پنبه‌ای یا یک تکه گاز استریل را در مقداری از این اسانس فرو برده و آن را به آرامی روی ناحیه سوخته پوست قرار دهید. با تبخیر اسانس محل سوختگی خنک شده و به تدریج درد شما تسکین پیدا می‌کند.

روغن کندر

چند قطره روغن کندر را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را مستقیماً روی ناحیه سوخته بمالید. شما باید این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید. روغن کندر به دلیل خواص ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی آن بسیار محبوب است، که می تواند از عفونت سوختگی شما جلوگیری کرده و همچنین به بهبود سریع آن کمک کند.

سرکه و درمان سوختگی

سرکه سفید دارای اسید استیک( یک جزء از آسپرین) است که می تواند به تسکین درد، خارش و التهاب ناشی از سوختگی کمک شایانی کرده و به عنوان یک ضد عفونی کننده و قابض(موجب بسته شدن منافذ باز پوست می شود) شناخته می شود و به همین دلیل از ایجاد عفونت و التهاب در محل سوختگی جلوگیری می کند.

سرکه و درمان سوختگی
سرکه و درمان سوختگی

این ماده طبیعی در کاهش حرارت ناحیه سوخته و درنتیجه کم کردن درد و سوزش تاثیر فوق العاده خوبی می گذارد.کافی است یک پد پاکیزه پنبه ای یا تکه ای گاز استریل را در سرکه قرار داده و مستقیم روی محل سوختگی قرار دهید. به منظور تاثیر بیشتر از یک حوله نازک و تمیز خیس شده در محلول رقیق سرکه به عنوان یک کمپرس تسکین دهنده روی گاز استفاده کنید.

استفاده از چای کیسه ای برای سوختگی

چای سیاه به عنوان یکی از دارو‌های خانگی بسیار عالی برای سوختگی در نظر گرفته می‌شود، زیرا حاوی اسید تانیک است که می‌تواند به شما کمک کند گرمای درون سوختگی را بیرون بکشید و درد ناشی از سوختگی را کاهش دهید. دو روش برای استفاده از چای سیاه وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید:

روش ۱: چای سیاه کیسه‌ای و آب

روش انجام کار این درمان خانگی سوختگی:

– در مرحله‌ی اول، سه چای کیسه‌ای سیاه را در یک لیوان آب سرد قرار دهید.

– بعد به مدت ۳ – ۵ دقیقه صبر کنید تا خیس بخورند.

– سپس این کیسه‌ها را به آرامی روی قسمت‌های سوخته قرار بدهید.

– روش دیگر این است که می‌توانید کیسه‌های چای سرد و مرطوب را به طور مستقیم روی سوختگی‌تان قرار بدهید و اجازه بدهید به مدت چند دقیقه همان جا بمانند.

روش ۲: چای سیاه کیسه‌ای و برگ نعناع

روش انجام کار:

– حدود سه یا چهار کیسه‌ی چای سیاه بردارید و با اضافه کردن دو لیوان برگ نعناع تازه و چهار لیوان آب جوش یک ترکیب خلق کنید.

– سپس آن را خوب هم بزنید.

– در مرحله‌ی بعد این مخلوط را در یک ظرف دردار تمیز بریزید و اجازه بدهید که سرد شود.

– سپس این مخلوط را با یک تکه پارچه یا توپ پنبه روی سوختگی‌های‌تان بمالید.

کمپرس های خنک کننده

از دیگر درمان سوختگی استفاده از کمپرس های خنک کننده است. کمپرس های خنک کننده یا حوله های مرطوب و خنک را که روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید باعث تسکین درد و تورم ناشی از سوختگی خواهد شد.

برای این روش بهتر است ۵ تا ۱۵ دقیقه کمپرس خنک کننده را روی پوست دچار سوختگی قرار دهید. سپس آن را بردارید و پوست استراحت دهید. مجدد بعد از یک یا دو ساعت این کار انجام دهید.

نکته: سعی کنید از کمپرس بیش از حد سرد استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث بدتر شدن سوختگی و آسیب پوستی بیشتر شود.

نقش خیار در درمان سوختگی

خیار یک عامل خنک کننده عالی است، که برای درمان سوختگی فوق العاده عمل می‌کند. آب خیار هم در این مواقع عالی است (که برای آفتاب سوختگی هم توصیه می‌شود).برای استفاده از آن، خیار را خرد کنید و روی محل سوختگی اعمال کنید. توجه داشته باشید که باید خیار را همیشه در یخچال نگهداری کنید.

نقش خیار در درمان سوختگی
نقش خیار در درمان سوختگی

روغن زیتون

یک ضدعفونی کننده موثر است و همچنین به‌عنوان یک آرام بخش عمل می‌کند و به بهبود زخم کمک بسزایی می‌کند و همچنین به مرور زخم ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد. شما حتما باید به مدت یک هفته، هربار به مدت یک ساعت این روغن را روی سوختگی اعمال کنید.

روغن نعناع

حدود سه قطره روغن نعناع را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی سوختگی خود بمالید. این کار را حداقل سه بار در روز انجام دهید. روغن نعناع سرشار از منتول است که باعث خنک شدن سوختگی می گردد. علاوه بر این، خواص ضد درد و ضد التهابی روغن نعناع می تواند درد و تورم همراه با سوختگی را از بین ببرد.

عسل و درمان سوختگی

با مطالعه راهنمای تشخیص عسل طبیعی می توانید به یک آنتی بیوتیک طبیعی دست پیدا کنید. این ماده طبیعی و مفید از عفونت و التهاب محل سوختگی پیشگیری می کند. این ماده غذایی متعادل کننده طبیعی pH بوده به همین دلیل اجازه فعالیت را به باکتری ها نمی دهد، بنابراین با استفاده  موضعی باکتری های موجود یا عفونت  روی پوست را به سرعت نابود می کند.

 عسل به خنک شدن ناحیه سوخته کمک کرده و موجب از بین رفتن درد می شود. از این گذشته این ماده طبیعی در بهبود التیام زخم ایجاد شده روی پوست در اثر سوختگی بسیار موثر و مفید است.

برای استفاده از عسل جهت درمان سوختگی می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

– شما می‌توانید عسل را به طور مستقیم روی قسمت سوخته‌ی پوست بمالید.

– اجازه بدهید عسل روی قسمت سوخته بماند.

– روش دیگر این است که می‌توانید عسل را روی گاز پانسمان قرار بدهید. سپس آن را به طور مستقیم روی سوختگی‌تان بگذارید.

– اجازه بدهید به مدت ۲ تا ۳ ساعت بماند.

– یادتان باشد که بانداژ را سه یا چهار بار در روز عوض کنید.

– شما باید این کار را به طور منظم انجام بدهید تا سوختگی به سرعت التیام بیابد.

پمادهای آنتی بیوتیکی

برای درمان سوختگی این را همیشه به یاد داشته باشید علاوه بر کاهش درد و تورم باید جلوی ورود باکتری و ایجاد عفونت پوستی را بگیرید.

پماد و کرم های آنتی بیوتیکی به جلوگیری از عفونت ها کمک شایانی می کند. یک پماد ضد باکتری مانند باسیتراسین یا نئوسپورین را روی محل سوختگی خود بمالید. سپس روی آن را با گاز استریل یا پارچه تمیز و غیر کرکی بپوشانید.

نمک

چند قطره آب به نمک اضافه کنید تا خمیر نازکی به دست آید. این خمیر را روی محل سوختگی خود بمالید و بگذارید خشک شود. این درمان را چندین بار در روز دنبال کنید. نمک، همچنین به عنوان کلرید سدیم (NaCl) نامیده می شود، دارای خواص درمانی طبیعی و ضد میکروبی است که از تاول جلوگیری کرده و به بهبود سریع سوختگی کمک می کند.

سوختگی های وسیع را با جو درمان کنید

جو دوسر دارای خواص معجزه آسا  تسکین دهندگی و کاهش التهاب است.  به وپژه زمانی که ناحیه سوختگی در حال بهبود  بوده و احساس خارش در ناحیه مورد نظر می کنید جو به طور معجزه آسایی شما را از شر این خارش ها خلاص می کند.

برای بهبود سوختگی های وسیع باید  یک فنجان جو را به آب وان حمام اضافه کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در آن دراز کشیده تا خاصیت شگفت آور آن را درمان ناحیه سوخته پوست و از بین رفتن خارش ها ببنید. هوا موجب خارش پوست سوخته و خارش ناحیه مورد نظرشده اما با وجود جو در آب این عارضه کاهش پیدا می کند

علاوه بر این با اضافه کردن اندکی جوش شیرین به آب حمام می توانید از بروز التهاب و سوزش جلوگیری کنید. در صورتی که یک ناحیه کوچک از پوست دچار سوختگی شده مقار کمی از جو را به یک کاسه کوچک آب  اضافه کرده و ناحیه آسیب دیده را در آن قرار دهید.

بهبود سوختگی با خمیر دندان

درمان سوختگی با خمیر دندان یکی از روش های متداول و قدیمی است که اغلب با آن آشنا هستند. اما این را به خاطر داشته باشید سوختگی پوست شما باید بسیار سطحی باشد.

خمیر دندان به دلیل ترکیبات آنتی باکتریایی خود جلوی عفونت های ناشی از سوختگی را می گیرد. همچنین به دلیل خاصیت خنک کنندگی به اندازه چشمگیری درد و سوزش ناشی از سوختگی را کاهش خواهد داد.

کلام پایانی

همیشه باید به خاطر داشته باشید که قبل از انجام هر یک از این روش ها، آب سرد را بر روی سوختگی خود جاری کنید زیرا این کار تاثیر سوختگی شما را کاهش داده و از گسترش بیشتر آن جلوگیری می کند. مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند، اگرچه می توانید این درمان ها را برای درمان سوختگی های جزئی در خانه انجام دهید، اما در صورت سوختگی شدید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)