آبشار لیمه شهرکرد

جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری که مرکز آن شهرکرد است در دامنه های زاگرس واقع شده است. این استان با ۱۶٬۳۳۲ کیلومتر مربّع وسعت، بیست و دومین استان کشور از نظر مساحت می‌باشد. نام چهارمحال و بختیاری اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقهٔ بختیاری دارد. چهارمحال، بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقهٔ بختیاری بود. محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان. در تقسیمات کنونی استان، لار و کیار در شهرستان شهرکرد، میزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد. منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ گاه ایل بزرگ یختیاری بوده و هست، هم اکنون شامل شهرستانهای کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان می‌باشد.

آشنایی بیشتر با استان چهار محال و بختیاری

غار یخی چما

غاری در فاصله ی ۲۵ کیلومتری از روستای چلگرد است و همان طور که از نام آن پیداست، جایی سراسر پوشیده از برف و یخ است که حتی در ماه های گرم تابستان هم سرمای خود را حفظ می کند.  ارتفاع بعضی از قسمت برف ها تا ۴۵ متر هم می رسد.

این غار در وسط دره ی چما قرار دارد و به دلیل موقعیت قرار گیری و ریزش برف در طی چندین سال و انباشت آن، این برف و یخ ها فصلی نبوده و بصورت دائمی در آمده اند. علاوه بر این، غار یخی چما بزرگترین منبع آب شیرین ایران هم هست. در زیر یخ های این غار یخی، چشمه ای روان است که آب بسیار سرد و زلالی دارد. آب این چشمه به سد کوهرنگ می ریزد. نامگذاری این غار یخی به «چما» (یا چی ما)، از گویش بختیاری عشایر منطقه گرفته شده است .

غار یخی چما شهرکرد
غار یخی چما شهرکرد

آبشار تونل کوهرنگ

کوهرنگ یکی از شهرهای استان چهار محال و بختیاری یکی از باستانی ترین سرزمین های ایران است . قدیمی ترین بقایای انسانی در این منطقه به حدود ده تا یازده هزار سال پیش می رسد. این استان با توجه به طبیعت منحصر به فرد و جاذبه های توریستی، پذیرای حدود یازده میلیون گردشگر در سال است. ارتفاع زیاد این استان از سطح دریا آن را به نام «بام ایران» مشهور کرده است.

آبشار تونل کوهرنگ؛ سرچشمه رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری است که  یکی از جاذبه های طبیعی و بسیار زیبای منطقه به شمار می رود.  تونل کوهرنگ، به همراه دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری منطقه همچون چشمه دیمه، پیست اسکی چلگرد، روستای سرآقاسید و … هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری می باشد.

آبشار تونل کوهرنگ
آبشار تونل کوهرنگ

آبشار دره عشق

 آبشار دره عشق در منطقه مشایخ شهرستان اردل مجاور روستای دره عشق و در ۱۳۰ کیلو متری شهرکرد قرار دارد این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می جهد و یکصد متر ارتفاع دارد و در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان و شالیزارهای روستای دره عشق و دورک اناری فضای شگفت انگیزی را بوجود آورده است.

آبشار دره عشق
آبشار دره عشق

پارک جنگلی پروز

در ۵۰ کیلومتری شهرستان لردگان و ۱۵۵ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) قرار دارد. گردشگاه زیبای پروز با طبیعت بهشت‌گونه خود و قرارگیری در امتداد دره‌ای سرسبز، سالانه میزبان هزاران گردشگر از داخل و خارج استان می‌باشد. محیط دنج و خلوت، سایه درختان بلند و قد برافراشته، چشمه‌های زلال، شالیزارهای سرسبز و درختان جنگلی پیرامون آن، از ویژگی‌های جالب توجه این گردشگاه به شمار می‌روند. جاده آسفالته، فضای سبز، سکوی نشیمن، سرویس بهداشتی، پارکینگ و دسترسی به واحدهای اقامتی لردگان، مهم‌ترین زیرساخت‌های این منطقه زیبا و دلنشین است.

پارک جنگلی پروز
پارک جنگلی پروز

تالاب چغاخور

تـالاب چـغاخـور با مساحتی بیش از ۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار همچون نگینی می درخشد و هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی ، حواصیل ، لک لک سفید ، خروس کولی و آبزیانی چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است . هوای مطبوع و چشم انداز های زیبایی که در این مکان قرار دارد ان را در ردیف یکی از مهم ترین کانون های سیاحتی استان قرار داده است. این تالاب در مسیر شهرکرد – ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهرکرد ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

تالاب چغاخور
تالاب چغاخور

غار سراب

غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و حدود ۷ کیلومتری شهر باباحیدر در مسیر دره ای زیبا، در مجاورت روستای امیدآباد قرار گرفته است. این غار شگفت انگیز دو دهانه دارد زمان زیادی از کشف غار سراب شهرکرد نمی گذرد اما در همین مدت غارنوردانی که از این غار دیدن کرده اند این غار را یکی از بکرترین و زیباترین غارهای آهکی کشور دانسته اند. غاری نسبتا عمیق که برای هر سطحی از توانمندی های غارنوردی جذاب است.

غار سراب
غار سراب

منطقه پیر غار

روستای ده چشمه یکی از روستاهای گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان فارسان این استان است. در مجاور روستای ده چشمه منطقه گردشگری به نام «پیر غار» وجود دارد که به‌واسطه داشتن آثار تاریخی و گردشگری فراوان و قرار گرفتن این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در کنار هم شهرت بسیار زیادی پیداکرده است. آبشار، کتیبه‌های دوران مشروطیت، چشمه پر آب، شیرهای سنگی، باغات میوه، روستا با خانه‌های سنتی و … در منطقه پیر غار فارسان وجود دارد و این آثار تاریخی و طبیعی در کنار آب‌وهوای مطبوع و خنک منطقه موجب شده است سالانه هزاران نفر از این منطقه دیدن کنند

پیست اسکی چلگرد

پیست اسکی چلگرد یکی از شناخته شده‌ترین پیست‌های اسکی واقع در زاگرس است ،که از جاذبه های ورزشی – توریستی شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد. این پیست اسکی در ۸۵ کیلومتری شهرستان شهرکرد و در نزدیکی شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ  قرار دارد .طول پیست حدود ۸۰۰ متر با شیب ۲۰درصدی می باشد،که هوای آفتابی آن در اغلب روزهای زمستان، انباشت حجم بسیار زیاد برف و راه دسترسی آسان، این پیست را در منطقه زاگرس مشهور ساخته است.

پیست اسکی چلگرد
پیست اسکی چلگرد

حاشیه رودخانه کارون

بیشتر مساحت استان چهار محال و بختیاری را سر چشمه های کارون تشکیل می دهند که از اتصال سر شاخه های فرعی و اصلی مانند آبهای کوهرنگ-بازفت-کیار-ونک  و رود خانه های  مار بره -خرسان-آقبلاق-سولگان وسمیرم  به وجود آمده و از مرکز تا جنوب و غرب منطقه را در بر میگیرد.

حاشیه رودخانه زاینده رود

تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا قراقوش (نزدیک سد زاینده رود) دارای مناظر زیبا و چشم نواز است.  این مسیر بدلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمان خان شرایط اقلیمی مناسب و دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان همیشه مورد توجه گردشگران بوده است در انتهای این مسیر سد و دریاچه زاینده رود و جود دارد که به نوبه خود زیباست در این مسیر زاینده رود هنوز از مناطق صنعتی عبور نکرده و رنگ آبی و تمییز آب همراه با هوای مطبوع و باغات سرسبز اطراف آن بسیار دلپذیر است.

از دیگر مناطق دیدنی استان می توان به تالاب گندمان، تالاب سولقان، آبشار دیمه و برم، فضاهای زیبای عشایری و دشت لاله های واژگون و … اشاره کرد.

امتیاز این مقاله