نقش آبنما در جذابیت دکوراسیون خانه

نقش آبنما در جذابیت دکوراسیون خانه

هر کسی دوست دارد که فضای خانه و محل زندگی و جایی که کار می کند جذاب باشد تا از آن لذت برده و از انتخاب آنجا برای خود احساس رضایت کند.

دکوراسیون حیاط و باغچه یکی از قسمت های خانه است بیشترین توجه را به خود جلب می کند و بعد از آن طراحی ورودی آپارتمان یا لابی در معرض دید افراد خواهد بود.

اما آیا می توان این قسمت ها را منحصر به فردتر کرد؟ مجله اینترنتی خرید ناب جواب این سوال را خواهد داد و نمونه آن را ایجاد آبنما می داند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آبنما

حوضچه‌ها یا حوض‌های کم‌عمق که اغلب در آن‌ها فواره‌های متعدد و چراغ‌های رنگین تعبیه می‌شود به آب‌نما معروف هستند. عمق حوض های آبنما تا ۶۰ سانتی‌متر است و برحسب شکل و فرم طراحی شده، با مصالح ساختمانی مختلف ساخته می‌شوند. گاهی در کناره آن‌ها از لکه‌های گل‌کاری یا جعبه‌های گل استفاده می‌کنند.

آبنما
آبنما

کاربردهای آبنما خانگی در معماری گذشته

آبنماهای خانگی در گذشته در حیاط خلوت های خانه های بزرگ و اعیانی وجود داشت که کمک کننده دیزاین سنتی حیاط بود و در کنار آنها معمولا از تختگاه هایی برای نشستن و گذران وقت در روزهای گرم تابستان و خنک شدن استفاده می شد.

جالب است بدانید برخی از این دست آبنما خانگی با آب گرم پر می شدند و برای نظافت و حمام کردن، استفاده می شدند.

آبنما خانگی در بسیاری از مکان ها به غیر خانه ها هم استفاده می شد. از این مکان ها می توان به کلیساها، معابد و بعدها مساجد اشاره کرد که از آب آن برای انجام مراسم های مذهبی استفاده می شد و در برخی موارد جنبه های آرامش دهنده و خنک کننده فضا را هم در کنار آن داشت.

در گذشته های نه چندان دور آبنما خانگی در خانه ها،  گلخانه ها و حیاط ها بسیار دیده می شد. در معماری سنتی ایرانی آبنما خانگی نقش مهمی در خانه داشت، معمولا روی حوض اجرا می شد یا خارج از حوض در کنار باغچه، بعد از ظهرهای تابستان را در کنار سایه درختان باغچه، خنک و دلپذیر می کرد.

آبنما دیواری

این نوع از آبنما ها که می توان از آن ها در فضا های کوچک و آپارتمان ها نیز استفاده نمود، بسیار مدرن و زیبا بوده و می توانند به خانه های شما روح بخشیده و حس طراوت و زیبایی را برای شما به ارمغان آورند.

آبنمای دیواری خانگی فضایی دنج و زیبا را در محیط خانه ی شما به وجود می آورد که برای خانه های کوچک بسیار مفید بوده و می تواند با عمق بخشیدن به فضا، کمی از حس و حال کوچکی ساختمان کم کند. همچنین این نوع از آبنما ها فضای کمتری را اشغال کرده و با نورپردازی اصولی و نورپردازی تاکیدی می توان ظاهری بسیار جذاب را در آن ها ایجاد نمود.

آب‌نمای پنجره

مخاطبین محترم مجله اینترنتی خرید ناب اگر دسترسی به فضای بیرون دارید، می‌توانید یک آب‌نمای پنجره را در نزدیکی پنجره نصب کنید. این نوع آب‌نماها باعث ایجاد ارتباط بین داخل و خارج فضا می‌شوند و درعین‌حال نقش دکوراتیو هم دارند. آب‌نماهای پنجره می‌توانند به‌صورت بصری جذابیت خاصی به فضا اضافه کنند و درعین‌حال نور طبیعی را هم حفظ می‌کنند.

ایده برای ساخت آبنما پرتابل

اگر به مدرنیزه و سازه های جدیدتری علاقه دارید حتما آبنمای پرتابل را انتخاب کنید. این طراحی حتی در محوطه مجتمع مسکونی نیز قابل اجرا و ساخت است. در این ابنما علاوه بر سیستم لوله کشی و آبرسانی از سیم کشی های برق برای نورپردازی و ایجاد جلوه های بصری خاص نیز استفاده شده است. انواع آبنمای موزیکال نیز در همین گروه قرار دارند.

نوعی از آبنمای پرتابل نیز طراحی شده که بدون ریزش آب است و فقط به لحاظ زیبایی و رقص نور و نورپردازی های شگفت انگیز آن مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه نورپردازی موجب افزایش جلوه های بصری آبنما می شود اما صدای ریزش آب و برخورد با سنگ ها یک چیز دیگری است.

آبنما خانگی رومیزی

برخی از انواع آبنماهای خانگی وجود دارند که با شکل و شمایلی خاص و منحصر به فرد برای روی میز طراحی شده اند و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند. آنها برای دکوراسیون کنار هفت سین، میز کار، کنار آکواریوم و حتی در قسمتی از دکوراسیون سنتی کاربرد زیادی دارند. جنس آنها اغلب پلی استر یا سفالی است و آب بسیار کمی در آنها مصرف می شود.

آبنما خانگی رومیزی
آبنما خانگی رومیزی

موتور پمپی که در آنها تعبیه می شود تقریبا صدایی ندارد و اغلب صدای آب جاری از آن به گوش می رسد که بسیار آرامش بخش است. معمولا در برخی از انواع آنها منابعی از نور نقطه ای هم وجود دارد که به زیبایی آنها افزوده است.

آبنمای طبیعی

این نوع از آبنما ها که معمولا با سنگ های طبیعی ساخته می شوند و اسامی مختلفی مثل آبنما سنگی، آبنما آبشاری و آبنما باغی و صخره ای دارد اغلب برای خانه های ویلایی که حیاط دارند و یا ویلا های بزرگ تر و همنین در طراحی پاسو و روف گاردن کاربرد دارد اما نمونه های کوچک ن را می توانید برای خانه های کوچک و آپارتمانی نیز استفاده کنید.

آب‌نمای شیشه‌ای

یکی از انواع آب نما برای فضای کوچک آب‌نمای شیشه‌ای است. این نوع آب‌نماها از قطره‌های آب‌ روی صفحه شیشه تشکیل شده‌اند و احساس سبکی و شفافیت در فضا را به همراه دارند.

در نهایت، آب نما برای فضای کوچک موقعیت قرارگیری آب‌نما نیز بسیار مهم است. از آب‌نماها به‌عنوان نقطه تمرکز استفاده کنید و آن‌ها را در نقاطی قرار دهید که به‌راحتی قابل‌مشاهده باشند و جذابیت طبیعی خود را به نمایش بگذارند. همچنین، حواستان به استفاده مناسب از اندازه و مقیاس آب‌نما در فضای کوچک باشد تا از ناسازگاری با محیط جلوگیری شود.

کلام آخر

وجود آبنمای خانگی در مکان درست خانه، باعث گردش انرژی‌های مثبت می‌شود. در واقع جریان آب یک عامل مهم برای پاکسازی انرژی‌های منفی به شمار می‌رود. اما این وسیله، باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر افزایش انرژی‌های مثبت محیط، زیبایی دکوراسیون را هم دوچندان کند.

مجله اینترنتی خرید ناب تاکید دارد موادی که آبنما از آنها ساخته می‌شود نیز مهم هستند. امیدوار هستیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد و ما را از نظرات پر مهر خود محروم نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)