گیاهان بومی در حال انقراض ایران

گیاهان بومی در حال انقراض ایران

با توجه به رعایت نکردن راه های ساده حفظ محیط زیست و تغییراتی که انسان در محیط زیست اطرافش ایجاد کرده موجب مختل شدن کل اکوسیستم شده است.

با از بین رفتن هر حیوان یا حشره یا گیاه زندگی بسیاری از موجودات دیگر نیز در خطر می افتد. گیاهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امروزه مشکل از بین رفتن گونه های گیاهی گریبانگیر ایران و تمام جهان شده است.

گیاهان نادر و بومی ایران اغلب در شرایط ناسازگار قرار گرفته اند یا مورد استفاده بی رویه گل فروشان واقع شده اند. برای آشنایی بیشتر با این گیاهان با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید.

پوشش گیاهان بومی ایران

سرزمین ما یکی از پُربارترین پوشش‌های گیاهی جهان را دارد. بسنده است بدانیم در ایران ۸ هزار گونه‌ی گیاه می‌روید که ۱۸۰۰ گونه‌ آن در هیچ‌جای جهان مانند ندارد و بومی سرزمین ماست.

این پوشش بی‌مانند گیاهی در دهه‌ها و به‌ویژه سال‌های گذشته دچار دگرگونی‌هایی شده است که پیامد آن ازمیان‌رفتن بخش چشمگیری از پوشش گیاهی و در خطر بودن زیست‌بوم بوده است.

پوشش گیاهان بومی ایران
پوشش گیاهان بومی ایران

با این حساب، آیا دردناک نیست که اکنون نزدیک به ۲ هزار گونه از گیاهان ایران با خطر نابودی روبه‌رو هستند؟

با نگاهی به آنچه بر گیاهان ایران می‌گذرد، اگر نگوییم بسیار نا امید کننده، دست کم هشداری است که بایستگی پیدا کردن چاره‌ای برای نگهداری از آن‌ها را روز به روز افزون‌تر و حیاتی‌تر می‌سازد.

اشاره به شماری از گیاهان فلات ایران و وضعیت کنونی آن‌ها، ما را از خطری آگاه می‌سازد که این بخش از دارایی‌های سرزمینی ما را تهدید می‌کند.

زعفران دوگله

برای شروع به زعفران دوگله می پردازیم. زعفران دوگله نوعی زعفران است که گل‌های سفید رنگ با خطوط بنفش در قسمت بیرونی گلبرگ‌ها دارد. این نوع زعفران، تنها در ارتفاعات شمال و غرب کشور می‌روید و به دلایل مختلف، با خطر انقراض روبه‌رو شده است.

سوسن چلچراغ

سوسن چلچراغ ملکه تمام گونه‌های بومی ایران زمین است و فقط در ایران رویش دارد ارزش این گیاه به این دلیل است که ترکیب ژنتیکی‌اش به دوران چهارم زمین شناسی برمیگردد. مناطقی از رودبار و تالش و داماش که آن هم متاسفانه به خاطر چیدن و لگد کردن گل نسلش درحال انقراض است.

جام زرین

این گیاه که با نام‌های نرگس مستانه و سوسن دشت نیز از آن یاد می‌شود، در فصل پاییز گل داده و یکی از زیباترین گیاهانی است که در کشور عزیزمان وجود دارد. گیاه زیبای جام زرین در حالت کلی ۸ گونه‌ی مختلف دارد که تنها ۳ گونه‌ آن در ایران یافت شده و تمامی آن‌ها در دسته‌ی گیاهان در حال انقراض جای گرفته‌اند.

گیاه لاله مردابی

لاله مردابی گیاهی آبزی می‌باشد که زیستگاهش در کشور ما، مرداب‌های حاشیه‌ی دریای مازندران است. گیاهان آبزی بعنوان بخش مهمی از اکوسیستم‌های طبیعی دارای تاثیرات مهمی بر حیات موجودات آبزی هستند. این گیاه چشم‌نواز در برخی کشور ها و آیین‌ها گیاهی مقدس تلقی می‌شود.

متاسفانه در حال حاضر گیاه لاله مردابی جزء گیاهان در معرض انقراض می‌باشد و از دلایل تهدید آن هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– از تخمدان‌های گل لاله مردابی، در تزئینات گل‌آرایی استفاده می‌شود.
– همچنین به نام‌هایی چون، پسته‌ی دریایی در سواحل دریای مازندران به فروش می‌رسد.
– مجله اینترنتی خرید ناب یادآور می شود که عبور و مرور قایق‌ها از لابلای این زیبای خفته، از عوامل دیگریست که انقراض این گل را سرعت می‌بخشد.

درخت انجیلی

درخت انجیلی نیز یکی از گیاهان در حال انقراض ایران است که در جنگل‌های شمال یافت شده و میوه‌ای شبیه به منقار طوطی دارد. این درخت برگ‌هایی بسیار زیبا به رنگ‌های قرمز، زرد، سبز، قهوه‌ای و نارنجی داشته و از زیباترین گونه‌های گیاهی در کشور به‌شمار می‌رود.

درخت انجیلی
درخت انجیلی

درخت شمشاد

آیا تا بحا به درخت شمشاد برخورد داشته اید؟ درخت شمشاد در شمال ایران می روید که بعد از استعمار انگلیس کمیاب شده و همان تعدادی که وجود دارند هم به دلیل بیماری های قارچی که هیچ درمانی ندارند در حال نابودی هستند.

گیاه سینه کبکی یا علف کبکی

گیاه سینه کبکی یکی از گیاهان در معرض تهدید ایران محسوب می‌شود که توسط سودجویان به عنوان گل همراه در گلفروشی‌ها و مراکز تزیین و بازارهای گل استفاده می‌شود.

لطفا اگر به موردی برخوردید حتما تذکر بدهید که این گیاه کمیاب است و از آن جهت سودهی استفاده نکنند. اغلب استفاده‌های نادرست از گیاهان که باعث نابودی آنها می شود از عدم آگاهی کافی است.

نجم آبی

از دیگر گیاهان در حال انقراض کشور می‌توان به نجم آبی یا سیلا که یک گیاه پیازی است، اشاره نمود. زادگاه این گیاه زیبا، جنگل‌های راش و ارتفاعات گیلان و آذربایجان است و متاسفانه به دلایل مختلف شاهد از بین رفتن درصد زیادی از آن در سال‌های اخیر بوده‌ایم.

زنبق ایرانی

اگر چه گیاه زنبق در تمام دنیا یافت می شود و نمی توان آن را نادر خواند اما گونه ای از گیاه زنبق در ایران یافت می شود که به دلیل رنگ و خصوصیاتی که دارد می توان آن را نه تنها از گیاهان نادر ایران بلکه از گیاهان بومی ایران خواند. این نوع زنبق را در هیچ کجای دنیا به جز کوهستان های حومه ساری و آذربایجان پیدا نخواهید کرد.

رنگ گل زنبق ایرانی به رنگ کرم و زرد و گاهی قهوه ای بوده و بسیار زیبا هستند. اگر در طبیعت این نوع گل را دیدید برای حفظ طبیعت به آن آسیبی نزنید چون به علت کم توجهی و بی مهری های برخی افراد سودجو در حال انقراض می باشد.

گیاه عروس سنگ

این گیاه بالشتکی بوده و با زیبایی منحصر به فردش از میان صخره‌ها و شکاف سنگ‌ها به شکل کوسنی یا پشته ای چشم هر بیننده ای را به خود خیره میکند.

عروس سنگ حدود ۳۰ گونه در ایران که اغلب از گیاهان انحصاری در ایران دارد که تا ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر و در ارتفاعات مرکزی کشور رشد می‌کند. در واقع ایران مرکز تنوع زیستی عروس سنگ در جهان محسوب می‌شود و اغلب گونه‌های عروس سنگ انحصاری فلات ایران هستند.

متاسفانه این گیاه جزء گیاهان در معرض تهدید (Threatened Plants) می‌باشد. از این رو تعداد زیادی از گونه‌ها توسط متخصصان اروپایی در باغ‌های گیاه‌شناسی کشت می‌شوند.

لاله واژگون

لاله واژگون که ۱۵ گونه از آن نیز در کشور ما یافت می‌شود، یکی از زیباترین و محبوب‌ترین گیاهان در حال انقراض کشور به‌شمار می‌رود.

لاله واژگون 
لاله واژگون

همان‌طور که گفته شد، نابودی گیاهان به معنای انقراض حیات در کره زمین بوده و این موضوع نیز گواهی بر ضرورت پیشگیری از نابودی طبیعت به‌شمار می‌رود. در این مقاله به معرفی تعدادی از گیاهان در حال انقراض ایران نیز پرداخته و اطلاعات مختصری در رابطه با آن‌ها ارائه نمودیم.

سخن آخر

مسئولیت محافظت از محیط زیست فقط بر عهده یک عده خاص نیست و همه ما در قبال آن وظیفه داریم و باید در حفظ و نگهداری گیاهان کوشا باشیم و فرقی نمی کند این گیاهان بومی ایران هستند یا نه و یا در حال انقراض هستند یا خیر.

مهم این است که امانت دار خوبی باشیم و این طبیعت و گیاهان و جانوران را به نسل های بعدی تحویل دهیم. از اینکه مجله اینترنتی خرید ناب را همراهی می کنید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)