همه چیز در مورد کاپ جام جهانی فوتبال

همه چیز در مورد کاپ جام جهانی فوتبال

یکی از اتفاقات و خبرهای پر حاشیه حال حاضر،خبرهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می باشد.جام جهانی یک سری از مسابقات در زمینه های مختلف ورزشی است که هر ۴ سال یک بار در سطح جهانی رخ میدهد.تمام کشورها برای رسیدن به این کاپ،تلاش خود را می کنند تا بتوانند برای کشور خود افتخار آفرینی نمایند.

اما این کاپ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مجله اینترنتی خرید ناب ضمن پاسخ به این سوال، نکاتی در مورد این کاپ را به اطلاع شما می رساند.

زادگاه کاپ جام جهانی فوتبال

« پادرنو دونیانو» شهر کوچکی در میلان ایتالیا است که صرفا به واسطه کارخانه ای با دیوارهای صورتی معروف است. کارگاه طلاسازی «برتونی» در این شهر وظیفه مهمی را در قبال بازی های جام جهانی فوتبال بر عهده دارد. فیفا در سال ۱۹۷۱، از میان ۵۳ طرح ارائه شده برای کاپ جام جهانی ، طرح «سیلویو گازاینگا» ، طراح ایتالیایی مورد تایید خود را پذیرفت و در همان سال با پرداخت یک میلیون فرانک سوئیس به کارگاه ایتالیایی برتونی ، اولین کاپ تمام طلای جام جهانی ساخته شد.

زادگاه کاپ جام جهانی فوتبال
زادگاه کاپ جام جهانی فوتبال

جام یا کاپ اصلی

جام اصلی ۳۵ سانتی متر ارتفاع و ۶٫۱۷۵ کیلوگرم وزن دارد. کاپ اصلی جام جهانی از ۴٫۹ کیلوگرم طلا و دو لایه سنگ مرمر سبز ساخته شده است. هر چهار سال یکبار ، یک نسخه برنجی از کاپ در کارگاه برتونی ساخته می شود و به فدراسیون فوتبال ارسال می شود تا به تیم پیروز اعطا گردد.

شکل جام جهانی قدیم

جام قدیم «جام ژول ریمه» نام داشت و نام دیگر آن “جام پیروزی” بود. جامی است که از نقره ساخته شده با طلا روکش شده بود که توسط مجسمه ساز فرانسوی آبل لافلور طراحی شده بود. اروگوئه اولین دوره را در سال ۱۹۳۰ برد.

شکل جام جهانی قدیم
شکل جام جهانی قدیم

در خلال وقفه های جام جهانی در سال های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ به دلیل شروع جنگ جهانی دوم، اوتورینو باراسی، نایب رئیس فیفا و رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا، نماد جام جهانی را با مخفی کردن آن در جعبه کفش زیر تخت خود برای این کشور محافظت کرد.

جام پیروزی

جام جهانی در ابتدا به عنوان “جام پیروزی” شناخته می شد و نام آن بعداً به نام «ژول ریمه» موسس و رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال “فیفا” تغییر یافت. به افتخار او به عنوان پدر معنوی مسابقات و عامل تحقق ایده این نام روی جام گذاشته شد. “جام پیروزی”  یا ژول ریمه از نقره ساخته شده بود و با طلا روکش شده بود، با پایه آبی از لاجورد، و شبیه خدای برد یونانی ها، معروف به “Nike” بود.

سرقت کاپ قهرمانی جام جهانی

برزیلی‌ها جام قدیمی را در یک محفظه قرار دادند و آن را در فدراسیون فوتبال نگه داشتند اما دچار یک اشتباه بزرگ شده بودند. جعبه شیشه‌ای ضد گلوله نبود و به دیوار چسبیده بود. دیوار آجری بود و با فرو ریختن آن به راحتی می‌شد به جام دست پیدا کرد. این کار را چند سارق انجام دادند. آنها بامداد ۲۳ دسامبر ۱۹۸۳ دست به سرقت زدند. وارد فدراسیون شدند، خود را پنهان کردند و زمانی که همه فدراسیون را ترک کردند خود را به جام رساندند. نوار محافظ را برداشتند، با احتیاط محفظه شیشه‌ای را بلند کردند، آن را به زمین گذاشتند و جام را با خود بردند.

سرقت کاپ قهرمانی جام جهانی
سرقت کاپ قهرمانی جام جهانی

کسی که به شیشه ضربه زد خوان کارلوس ارناندس آرژانتینی بود. او در خرید و فروش طلا، جواهرات و کوکائین دست داشت. سرخیو پریرا آیرس ملقب به سرخیو پرالتا که عتیقه شناس بود به همراه “خوسه لوییس ویرا دا سیلوا” (ملقب به لوییس بیگوده) و “فرانسیسکو خوسه روچا ریورا” (ملقب به چیکو باربودو) این جام را به تعمیرگاه خوان کارلوس ارناندس بردند. جام در آن‌جا قطعه قطعه شد و به صورت یک قطعه طلای معمولی به فروش رسید. در حقیقت، دیگر جامی وجود نداشت. این گروه چند ماه بعد دستگیر شدند و همه را به زندان فرستادند. با این حال، آن جام مقدس دیگر وجود نداشت و جامی که اکنون در فدراسیون فوتبال برزیل دیده می‌شود یک نمونه از آن جام مقدس است.

سخن آخر

این روزها همه ما سرگرم تماشای بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستیم و خوب است که اطلاعاتی در مورد پیرامون برگزاری جام های جهانی فوتبال داشته باشیم. از اینکه با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه بودید متشکریم

5/5 - (2 امتیاز)