دمی گوجه با ته دیگ مرغ

دمی گوجه با ته دیگ مرغ

پلو گوجه یا دمی گوجه‌ یکی از خوراک‌های ایرانی است که اساس آن بر استفاده از برنج است. طرز تهیه این غذا در دوره قاجار از ترکیه به ایران وارد شد. دمی گوجه یکی از قدیمی ترین، سنتی ترین و اصیل ترین غذاهای ایرانی است که خیلی هم طرفدار دارد. همان طور که از اسم غذا معلوم است یکی از مواد اولیه این غذا گوجه است و برای ته دیگ هم از ران مرغ استفاده شده است. این مدل ته دیگ یا ته انداز سلیقه ای است می توانید بنا بر سلیقه خود از بال و کتف مرغ هم استفاده کنید.

دمی گوجه با ته دیگ مرغ
دمی گوجه با ته دیگ مرغ

مواد لازم تهیه دمی گوجه برای ۴ نفر

برنج ۴ پیمانه
گوجه ۵ عدد متوسط
پیاز یک عدد متوسط
سیب زمینی یک عدد متوسط
برای پختن مرغ ۱ پیاز و نصف فلفل دلمه ای کافیه
ران مرغ ۲ عدد کامل
ادویه مرغ: ادویه کاری، نمک و فلفل قرمز
ادویه پلو: زردچوبه و‌ نمک

مرحله اول پختن مرغ

داخل یک قابلمه آب بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیاید سپس مرغ را به همراه یک عدد پیاز، فلفل دلمه ای، نمک، پودر کاری و فلفل قرمز را داخل آب جوش بریزید. اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه به پخت خود ادامه دهد. سپس مرغ ها را جدا و آب مرغ ها را جدا کنار بگذارید.

مرحله دوم تفت دادن پیاز و سیب زمینی

یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید داخل قابلمه بریزید و با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیب زمینی خرد شده را به همراه نمک و زردچوبه تفت دهید.

مرحله سوم اضافه کردن گوجه

بعد از این که سیب زمینی های خرد شده را اضافه کردید و تفت دادید. می توانید گوجه های خرد شده و پوست گرفته شده را به سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و اجازه دهید تا آب گوجه کشیده شود.

مرحله چهارم اضافه کردن برنج

در این مرحله برنج را از قبل خیس کنید و بعد از این که آبکش کردید داخل قابلمه مواد بریزید. سپس آب مرغی را که از قبل صاف کرده اید را به برنج و بقیه مواد اضافه کنید. اجازه دهید تا آب برنج کاملا کشیده شود سپس برنج را کنار بگذارید.

مرحله پنجم دم گذاشتن برنج

در یک قابلمه دیگر کمی روغن و زعفران بریزید پس از آن مرغ ها را سرخ کنید. پس از آن برنج را که آبش کاملا کشیده شده است را روی مرغ ها بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد. پس از این که دم کشید برایی سرو آماده است.

مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله سعی کرد به غذاهای سنتی و اصیل ایرانی اشاره داشته باشه که کم کم دارن جای خودشون و به غذاهای فرنگی و فست فود میدن که امیدوارم با شناخت و خوردن غذاهای اصیل ایرانی ذائقه خودمون و به این نوع از غذاها عادت بدیم.

5/5 - (2 امتیاز)