دونر کباب یا کباب ترکی

طرز تهیه دونر کباب یا کباب ترکی

کباب از غذاهای مورد علاقه اکثر مردم دنیا است و ایران و کشورهای اطراف ما کباب های متنوع و خوشمزه ای دارند که مورد اقبال عموم قرار گرفته به طوری که در برنامه های گردشگرها حتما خوردن کباب گنجانده می شود. امروز ما در مجله اینترنتی خرید ناب می خواهیم شما را با دونر کباب یا همان کباب ترکی خودمان آشنا کنیم که بسیار خوشمزه و محبوب است.

کباب ترکی یا دونر کباب را با گوشت قرمز و یا مرغ، و حتی مخلوط میتوان تهیه کرد که در مقالات قبل با طرز تهیه کباب ترکی با مرغ آشنا شده و در این مقاله طرز تهیه دونر کباب یا همان کباب ترکی با گوشت قرمز را آموزش می دهیم.

کباب ترکی دونرکباب
کباب ترکی دونرکباب

مواد لازم برای تهیه دونر کباب با گوشت قرمز

فیله گوساله و یا گوشت راسته گوسفند : ۳۰۰ گرم

پیاز : دو عدد متوسط

نمک، فلفل، آویشن : به میزان لازم

روغن مایع : ۱/۲ پیمانه

گوجه، خیار شور، کاهو : به مقدار لازم

قارچ: ۱۵۰ گرم

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد بزرگ

مرحله اول گوشت ورقه ای

برای تهیه کباب ترکی یا دونر کباب ابتدا گوشت را درون فریزر قرار می دهیم تا به حالت نیمه منجمد در بیاید، سپس آنرا از فریزر خارج می کنیم. در ادامه با استفاده از یک کارد تیز، گوشت را به صورت ورقه ای نازک و یکدست برش می دهیم.

دلیل نیمه منجمد کردن گوشت این است که راحت تر برش خورده و به شکل دلخواه در بیاید.

گوشت نواری خرد شده را به پیازهای تفت خورده اضافه کنید و صبر کند تا گوشت خوب آب بیندازد و بپزد و سپس سرخ شود. در این فاصله قارچ‌ها را به صورت اسلایسی برش بزنید و وقتی گوشت نرم شد به آن اضافه کنید.

دو عدد پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید. سپس آب پیاز، روغن مایع و فلفل و قراچ اسلایس شده را در ظرفی بریزید و گوشت را به آن اضافه کنید. دقت کنید که اگر از گوشت قرمز برای کباب ترکی استفاده می‌کنید، در این مرحله نمک را اضافه نکنید. گوشت را درون مواد جابجا کنید تا کاملا به مواد آغشته شود. سپس درب ظرف را پوشانده و آن را برای دو ساعت داخل یخچال قرار دهید تا گوشت قرمز کاملا مزه دار شود.

مرحله دوم، چاشنی برای تهیه دونر کباب

مواد را از یخچال خارج کرده و  فلفل دلمه‌ای خلالی خرد شده را به آن اضافه کنید، نمک، فلفل و آویشن بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا طعم تمام مواد به خورد یکدیگر برود. دونر کباب یا کباب ترکی شما به همین راحتی آماده است.

مواد دونر را در نان مورد علاقه بریزید و با خیارشور، گوجه و سبزیجات مورد علاقه سرو کنید. در صورت تمایل وقتی که هنوز مواد کباب ترکی کاملا داغ هستند مقداری پنیر پیتزا اضافه کنید و یک دونر پنیری داشته باشید.

دونر کباب
دونر کباب

نکات مهم برای پخت دونر کباب

اگر گوشت را در جهت الیاف ها برش نزنید در زمان پختن سفت می شود.
توجه داشته باشید که نمک را باید در اواخر پخت به گوشت اضافه کنید.
پیازها باید در اندازه ای تفت داده شوند که نرم شوند.
اگر تمایل دارید دونر کباب را با مرغ تهیه کنید نمک را می توانید از همان ابتدا به گوشت اضافه کنید.
هنگام تفت دادن برش های گوشت باید حرارت شعله گاز زیاد باشد تا از آب انداختن گوشت جلوگیری شود.

شما می‌توانید با هنر سفره‌آرایی خود با استفاده از مواد مختلفی همچون زیتون، سیب‌زمینی و … جلوه ویژه‌تری به این دونر کباب ببخشید. البته دوغ محلی و سبزی خوردن تازه هم می‌تواند گزینه های خیلی خوبی برای سرو کردن کنار کباب ترکی خانگی باشد.

5/5 - (1 امتیاز)