خواص اعجاب انگیز دارچین

خواص اعجاب انگیز دارچین

دارچین یکی از ادویه‌های بسیار خوشبو و خوش‌طعم است. انسان‌ها در سرتاسر دنیا، به دلیل خواص درمانی متعدد، از هزاران سال پیش برای این ادویه ارزش زیادی قائل بوده‌اند. امروزه مصرف دارچین به شکل‌های مختلف برای بهره‌مند شدن از خواص درمانی این ادویه صورت می گیرد. برای آشنایی با انواع خواص دارچین، مجله اینترنتی خرید ناب را دنبال کنید.

ارزش غذایی دارچین

یک قاشق غذاخوری دارچین حاوی مواد مفیدی است که عبارتند از:

– ۱۹ کالری

– چهار گرم فیبر

– ۶۸ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز

– هشتدرصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم

– چهار درصد از نیاز روزانه بدن به آهن

– سه درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K

تقریباً مصرف ½ قاشق چای خوری دارچین در روز می‌تواند اثرات مثبتی بر سطح قند خون، هضم، سیستم ایمنی و … داشته باشد. با این حال، مصرف دوزهای بالای این ادویه برای بهبود خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و کاهش خطر ابتلاء به دیابت، سرطان و بیماری‌های نورودنراتیو بسیار مفید است.

دارچین
دارچین

کنترل قند خون

بعضی مطالعات اشاره کرده اند که این ادویه به مقاومت بدن افراد انسولینی کمک می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از این ادویه برای کنترل قند خون خود استفاده می کنند. می توانید دارچین را به شکل چای یا به عنوان مکمل مصرف کنید.

درمان آکنه، جوش، و لکه‌ها

دارچین کمک‌تان می‌کند که از شر آکنه و جوش صورت و بدن‌تان خلاص شوید. این کار با خشک کردن پوست و آوردن خون و اکسیژن به سطح بیرونی پوست انجام می‌شود. دستور تهیه‌ی داروهای پوستی با استفاده از دارچین آسان است، به این ترتیب که سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط می‌کنید. خمیر به‌دست آمده را در مناطق آسیب دیده می‌گذارید و اجازه می‌دهید که شب تا صبح همان‌جا بماند. روش دیگر این است که خمیر دارچین و عسل را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان می‌گذارید و سپس آبکشی می‌کنید. این ماسک را باید هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با انوع ماسک صورت پیشنهاد می کنم سری به مقاله ماسک های خانگی برای از بین بردن جای جوش بزنید.

درمان چین و چروک پوست

دارچین از ادویه هایی می باشد که برای پوست خاصیت های فراوانی دارد، یکی از خاصیت های دارچین برای پوست رفع چین و چروک های موجود بر روی پوست می باشد. دارچین به دلیل اینکه باعث بهبود جریان خون در زیر پوست و افزایشش اکسیژن رسانی به پوست می شود برای کاهش و رفع چین و چروک های پوست بسیار مناسب است.

برای این منظور باید از ماسک روغن دارچین استفاده نمایید ، کافیست چند قطره روغن دارچین روی پوست خود ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت بماند تا تاثیرگذاری بهتری داشته باشد سپس با گرم پوست را بشویید.

دارچین موجب آرامش بدن

دارچین به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومی بدن و انعقاد خون نیز مفید است و مانند گرد و تنتور به صورت دارو به کار می‌رود.
دارچین والیوم گیاهی است زیرا در آن ماده‌ای به نام “cinnamodehyde ” که موجب آرامش بدن می‌شود، وجود دارد همچنین برای کاهش تب مفید است. مصرف دارچین برای قوی کردن بدن بسیار مفید است.

مقابله با دیابت

جالب است بدانید که دارچین به‌عنوان یک ماده‌ی غذایی ضددیابت شناخته شده است. زیرا از طرفی قند خون را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر میزان حساسیت هورمون انسولین (تنظیم‌کننده‌ی قند خون) را افزایش می‌دهد.

دیابت زمانی رخ می‌دهد که انسولین کارایی خود را از دست بدهد و نتواند میزان قند خون را کنترل کند یا فرد نتواند مقدار قند موردنیاز بدنش را مدیریت کند. از دست رفتن کارایی انسولین ممکن است به علت اضافه وزن یا کاهش سوخت‌و‌ساز بدن باشد.

اما دارچین چگونه با دیابت مقابله می‌کند؟ در خون آنزیم‌هایی به‌نام آلانین وجود دارد که باعث می‌شود گلوکز (قند) جذب خون شود. هنگامی که دارچین وارد بدن می شود این آنزیم‌ها را غیر فعال می‌کند و باعث می‌شود قند واردشده بدون اینکه جذب خون شود، دفع شود.

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف دارچین می‌توانند پس از مدتی اثرات مثبت آن را در کاهش قند خون مشاهده کنند.

خواص دارچین برای فشار خون و قلب

دارچین خطر ناراحتی‌های قلبی را در انسان کاهش می‌دهد چون مقدار کلسترول بد (LDL) و «تری گلیسیرید» خون را کم می‌کند و همین موضوع باعث ثابت ماندن میزان کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

تمامی موارد گفته‌شده خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی را بسیار کم می‌کند.

برای درمان ناراحتی‌های قلبی باید میزان مصرف دارچین با نظر پزشک تعیین شود چون مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به تپش قلب شود.

رفع بوی بد دهان

بعضی تحقیقات حاکی از آن است مکیدن چوب دارچین برای چند دقیقه و یا جویدن آدامس هایی که حاوی عصاره دارچین می باشند باعث از بین رفتن باکتری هایی می شوند که عامل بوی بد دهان و گلو می باشند.

پیشگیری از آلزایمر

مطالعات و تحقیقات نشان داده است که عصاره دارچین می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و تاثیرگذار باشد. دو ترکیب موجود در آن، بنام اپیکاتچین و سینامالدهاید، ممکن است به مبارزه با از دست دادن حافظه کمک کند و همچنین از رشد رشته ای در سلول های مغزی که عامل آلزایمر هستند، جلوگیری می کند.

پیشگیری از آلزایمر
پیشگیری از آلزایمر

کاهش وزن و لاغری با دارچین

یکی دیگر از خاصیت های دارچین این است که این ادویه می تواند به کاهش وزن و لاغری نیز کمک شایانی کند. دارچین از ادویه هایی می باشد که می تواند باعث کاهش اشتها شود و در نتیجه به لاغری کمک کند. توجه داشته باشید برای لاغری و کاهش وزن حتما باید از یک برنامه غذایی مناسب تحت نظر کارشناس تغذیه استفاده کنید تا نتیجه دلخواه را بگیرید.

خاصیت ضد سرطانی دارچین

شما هم مانند ما در مجله اینترنتی خرید ناب می دانید که سرطان یک بیماری جدی است که با رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌ها شناخته می‌شود.

تحقیقات زیادی روی خواص دارچین برای درمان و پیشگیری از سرطان انجام شده است. در کل مطالعات آزمایشگاهی و تحقیق روی حیوانات نشان می‌دهد که عصاره‌ی دارچین می‌تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد.

دارچین با کاهش رشد سلول‌های سرطانی و جلوگیری از تشکیل رگ‌های خونی در تومور با سرطان مقابله می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد برای سلول‌های سرطانی سمی است و باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

تحقیقی روی موش‌های مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ نشان داد که دارچین به عنوان یک فعال‌کننده‌ قوی آنزیم‌های سم‌زدا در روده‌ی بزرگ عمل و از رشد بیشتر سرطان جلوگیری می‌کند.

مطالعات آزمایشگاهی روی سلول‌های روده‌ی بزرگ انسان هم این یافته‌ها را تایید می‌کند. البته تایید این تاثیر روی یک انسان زنده و کامل نیاز به تحقیقات کنترل‌شده‌ی بیشتری دارد.

جلوگیری از عفونت

یکی از مزایای دارچین، توانایی بی نظیر آن در جلوگیری از عفونت مخمر مقاوم در برابر دارو است. به دلیل خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده اش، در درمان عفونت های داخلی و خارجی مفید است و از ایجاد میکروب ها در مثانه نیز، به خوبی جلوگیری می کند.

برطرف کننده خشکی و ترک پاشنه پا

دارچین به لطف خواص آنتی‌اکسیدانی‌ فراوان‌اش می‌تواند پوست خشن و خشک را نرم کند. آب پنج لیمو، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک چهارم فنجان شیر کامل، نصف فنجان آب، و دو قاشق غذاخوری دارچین را با هم ترکیب کنید. پاهای‌تان را به مدت ۱۵ دقیقه در این ترکیب خیس بگذارید تا پاهایی نرم و صاف داشته باشید.

دارچین کاهش‌دهنده تب است

از دیگر اثرات دارچین می‌توان به پایین آوردن تب اشاره کرد و حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و کپسول درآورده‌اند که به عنوان تب‌بر به کار می‌رود. با نوشیدن یک فنجان چای دارچین می‌توان تب را به سرعت پایین آورد.

دارچین رگ‌ها را باز می‌کند و اثر خوبی در گردش خون دارد. اگر افراد، سرما خورده‌‌ هستند و ضعف شدید دارند، چای دارچین بهترین نوشیدنی است.
دارچین برای آرامش، تقویت معده و تمیز کردن دستگاه گوارش مفید شناخته شده است و طعم بسیار خوبی دارد. امروزه از دارچین در فرآورده‌های مختلف اعم از خوراکی و آرایشی استفاده می‌شود. یک قاشق چایخوری دارچین ‌حاوی مقداری کلسیم،‌ آهن، فیبر، ویتامین‌های C و K و منگنز و مقدار ۱٫۲ گرم کربوهیدارت‌ است. بنابراین مصرف دارچین به همراه چای بسیار مفید است.

درمان کبد چرب

نتیجه تحقیقات دانشمندان نشان داده است که دارچین برای سم زدایی و پاکسازی کبد از سموم مضر نیز بسیار مفید است. علاوه بر این می توانید برای درمان بیماری های شایع کبدی مثل کبد چرب هم از ادویه دارچین استفاده کنید.

جلوگیری و درمان قارچ

مطالعات نشان داده است که خواص بسیار پرقدرت دارچین در مقابله با قارچ‌ها در درمان یا پیشگیری از رشد قارچ در دستگاه گوارش بسیار مفید است. دارچین در کاهش مقدار قارچ آلبیکانس که نوعی مخمر است و باعث بروز قارچ در سیستم گوارش می‌شود، بسیار مفید است. قند خون بالا خطر ابتلا به قارچ سیستم گوارش را افزایش می‌دهد و همان‌طور که گفتیم دارچین قند خون را کنترل می‌کند.

تسکین دردهای عضلات و سردرد

دارچین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند سفتی و سختی ماهیچه ها و مفاصل را از بین ببرد.دارچین برای بازیکنان ورزشی و افراد مبتلا به آرتریت توصیه می شود و همچنین برای تسکین سردردهایی که از سرماخوردگی ایجاد می شود نیز تاثیرگذار است.

تسکین دردهای عضلات و سردرد 
تسکین دردهای عضلات و سردرد

سلامت دستگاه گوارش

برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز می توانید از ادویه با ارزش استفاده کنید، دارچین باعث بهبود روند هضم غذا می شود. ضمن اینکه مصرف دارچین باعث می شود گازهای موجود در روده ها نیز کاهش یابند. برای درمان زخم معده هم می توانید از دارچین بهره ببرید.

کمک به درمان افسردگی

دارچین بهترین درمان برای افسردگی های زمستانه است. همچنین مطالعاتی نشان داده است که بوی دارچین می تواند تحریک پذیری و اضطراب را نیز کاهش دهد.

رشد و تحریک مو

همه ما از تاثیر ورزش بر رشد مو با خبر هستیم اما شاید جالب باشد که بدانید دارچین چه نقشی بر رشد مو دارد. یکی از خواص دارچین تحریک رشد موها است. مو‌های‌تان عاشق ترکیب عسل و دارچین خواهد شد! برای این‌که به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست بیابید، از این ماسک مو یک بار در هفته استفاده کنید. یک قاشق چایخوری دارچین، یک قاشق چایخوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید. ماسک را روی موهای‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با یک شامپوی ملایم به طور کامل آبکشی کنید.

بی خوابی و دارچین

امروزه، فقط بزرگسالان نیستند که از بی‌خوابی رنج می‌برند. بسیاری از کودکان نیز مبتلا به این مشکل هستند. آن‌چه شما نیاز دارید یک درمان طبیعی عالی است برای این‌که خواب شبانه‌تان بهبود بیابد‌. برای این‌که خواب بهتری داشته باشید، هیچ چیز بهتر از یک لیوان شیر دارچین گرم نیست.

کمک به درمان اسهال

اسهال می‌تواند دردناک باشد و کنترل این ناراحتی کار ساده‌ای نیست. گاهی شما نمی‌توانید کاملا جلوی آن را بگیرید اما لازم است که ریشه اصلی مشکل به طور کلی برطرف کنید. دارچین حاوی عوامل ضد میکروبی است که می‌توانند تمام باکتری‌ها و ویروس‌هایی را که باعث به وجود آمدن این ناراحتی می‌شوند از بین ببرند.

سخن پایانی

دوستان مجله اینترنتی خرید ناب امیدوار هستیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و از این مسئله غافل نشوید که مصرف بیش از حد هر چیزی ممکن است پیامدهای بسیار بدی داشته باشد و موجب اتفاقات ناگوار شود که پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف دارچین با صاحبان نظر مشورت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)