ایران کشور غارهای شگفت انگیز

ایران کشور غارهای شگفت انگیز

از نگاه مجله اینترنتی خرید ناب و کارشناسان امر گردشگری، غار‌ها می‌توانند گردشگران زیادی را به خود جلب کنند. گردشگرانی که علاقه به طبیعت گردی و ماجراجویی در دل طبیعت دارند. غار‌ها در واقع از نفوذ آب‌های زیر زمینی در سنگ‌های آهکی و حل شدن در فضای خالی بین آن‌ها در طول سالیان طولانی تشکیل می‌شوند.

در سراسر دنیا شاهد غار‌های بسیار زیادی هستیم و همین موضوع سبب شده تا افراد بسیار زیادی تحقیقات خود را در رابطه با غار‌ها آغاز کرده و سعی کنند تا از این غار‌ها اطلاعات مختلفی را به دست آورند. غار‌ها از نظر گردشگری و توریستی نیز اهمیت بسیار زیادی دارند.

غارهای ایران

یکی از جاذبه‌های دیدنی ایران، غارهای شناخته‌شده‌ آن است. این غارها با دنیایی از شگفتی باعث شده است تا هر ساله توجه گردشگران و غارنوردان حرفه‌ای را به سمت خود جلب کند. زیبایی پنهان و حیرت‌انگیز غارها با صداهای عجیب و غریب و خفاش‌های ترسناک همگی دست به دست هم داده‌اند تا یک مکان شگفت‌انگیز را برای شما به ارمغان بیاورند.

به گفته موسس انجمن غارشناسی، تعداد غارهای ایران به ۲۵۰۰ غار می‌رسد که از این تعداد فقط یک درصد از آنها جزو غارهای باستانی و تاریخی به حساب می‌آید. اما بیشتر آنها به صورت حفره‌هایی هستند که در اثر حل شدن سنگ با آب و یا ذوب شدن یخ‌ها و یا در مسیر رودها و چشمه‌ها تشکیل شده‌اند. همچنین برخی از غارها توسط انسان‌ها کنده کاری شده‌اند. از جمله معروف ترین غارهای ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غارهای ایران
غارهای ایران

غار علیصدر

این غار در استان همدان و شهرستان کبودرآهنگ و در روستایی به همین نام قرار دارد. غار علیصدر در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است و گفته می شود قدمت این غار به بیش از ۱۹۰ میلیون سال قبل می رسد.

غار علیصدر دارای دو مسیر خشک و آبی است که طی کردن هر کدام از آن‌ها به نوع خود لذت‌بخش است. در ابتدا که وارد غار می‌شوید، باید از پله‌های متعددی پایین رفته و در فضای داخلی غار قدم بزنید. زیبایی سنگ‌ها و فضای داخلی غار قطعا حیرت هر بینننده‌ای را برمی‌انگیزد و شما را در عمق افکارتان غرق می‌کند.

غار کرفتو کردستان

غار کرفتو از معروف ترین غارهای ایران است. این غار در فاصله ۶۷کیلومتری شهر دیواندره و در فهرست جاهای دیدنی اطراف سنندج قرار دارد و از جاذبه های شهر سنندج محسوب می شود. غار کرفتو از جمله غارهای آهکی است که میلیون‌ها سال قدمت دارد. از نظر زمین‌شناسی این غار به دوران مزوزوئیک باز می‌گردد.

جالب است بدانید که بر اساس نظر کارشناسان، انسان در این غار زندگی می‌کرده. در غار کرفتو آثار قدیمی به خط یونانی وجود دارند. بر اساس داستان‌های حماسی، این غار به هرکول، یکی از خدایان یونان باستان تعلق دارد.

جالب است بدانید که غار کرفتو بزرگترین غار باستانی ایران به حساب می‌آید. حتی تا پیش از دوران اسلام نیز از این غار برای سکونت استفاده می‌کردند که مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند اگر به سنندج سر زدید، فرصت دیدن غار کرفتو را از دست ندهید.

غار کتله خور زنجان

یکی از غارهای ایران که زیبایی و عظمت آن زبانزد است و فقط بخشی از آن کشف شده است، غار کتله خور است. در زبان بومیان، کتله کوه کم ارتفاع نامیده می شود و خور هم که مخفف خورشید است. این غار اولین غار آهکی ایران است که تا به حال تنها ۳ طبقه از آن کشف شده است. پیش بینی شده است که این غار شامل ۷ طبقه است و هنوز به دلیل نامطمئن بودن شرایط آن، کشف نشده است.

عمر این غار ۱۲۰ میلیون سال است و درون آن اسکلت های انسانی و یکسری دست سازه های سفالی وجود دارد که متعلق به افرادی است که یا در این غار گم شده اند یا دفن شده اند. این غار زیبا در ۱۶۵ کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد و می توانید از سمت کبودرآهنگ یا سلطانیه به بازدید این غار بروید.
یکی از غارهای زیبا و عظیمی که در زنجان وجود دارد و در حال حاضر فقط بخشی از آن کشف شده است، غار کتله خور است. در زبان بومیان، کتله کوه کم ارتفاع نامیده می شود و خور هم که مخفف خورشید است. این غار اولین غار آهکی ایران است که تا به حال تنها ۳ طبقه از آن کشف شده است.

غار یخی چما

غاری که برای دیدن همانندش باید به شمالی ترین نقاط کره زمین سفر کنید اما از دیدن این حجم از یخ  و برف در دل گرمای طاقت فرسای فصل تابستان حیرت زده خواهید شد. غار در میان دره چما واقع در استان چهارمحال وبختیاری قرار گرفته است. برف ها هر سال در آن جا انباشته شده و به صورت دائمی در آمده اند.

غار علاوه بر زیبایی بزرگ ترین منبع آب شیرین ایران نیز هست. در زیر یخ ها رودخانه ای بسیار شفاف جاری است که به سد کوهرنگ منتهی می شود. قبل از سفر به خاطر داشته باشید که کفش مناسب و لوازم ایمنی را همراه خود ببرید. پس از رسیدن به غار نکات ایمنی را رعایت کنید و به هیچ عنوان از مسیر بازدید خارج نشوید. برای رسیدن به غار یخی چما از شهر چلگرد راهی پر پیچ و خم و زیبا به طول ۲۵ کیلومتر پیش رو خواهید داشت.

غار یخی چما
غار یخی چما

غار پرآو

غار پر آو که به غار سردو نابودگر و غار قاتل معروف است در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه در نزدیکی روستای چالابات، جایی میان دو کوه تاجی بستان و بیستون، غاری عجیب و خطرناک به نام پرآو وجود دارد. این غار با ۳ هزار و ۵۰ متر ارتفاع در کوه زاگرس، کاملا عمودی است و برای درنوردیدن آن باید در آن سقوط کرد. غار در ۳۰۰ متری زیر قله شیخ علی خان یا قله پرآو واقع شده است.

پرآو حدود ۴۰ سال پیش زمانی که کشف شد، عنوان بزرگ‌ترین غار عمودی جهان را کسب کرد، اما حالا غار‌های عمیق بسیاری در جهان وجود دارد که رتبه غار پرآو را در این لیست کاهش داده‌اند.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این غار دهانه آن در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا است که هنوز هم در بالاترین سطح از دریا در میان غار‌های جهان قرار دارد. عمق غار پرآو ۷۵۱ متر و طول آن هزار و ۴۵۴ متر است. این غار ۲۶ حلقه چاه دارد که عمیق‌ترین آن ۴۲ متر است.

آب جاری در غار پرآو به دلیل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی خود غار است. غار پرآو با ناهمواری‌های آن یکی از سخت‌ترین غار‌های جهان به حساب می‌آید. تاکنون ۵ غارنورد ایرانی در این غار جان خود را از دست داده‌اند.

غار نمکدان قشم

قشم جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی قشم کوه نمکی آن است که به عنوان عجایب هفت‌گانه قشم به حساب می‌آید. این جاذبه دیدنی قشم، چندین غار را در دل خود جای داده است. یکی از بزرگترین و معروف‌ترین این غارها غار نمکدان قشم است که با طول ۶.۴ کیلومتری خود، لقب طولانی‌ترین غار نمکی جهان را به خود اختصاص داده است.

تحقیقات غارشناسان در این زمینه نشان می‌دهد که قدمت غار نمکی قشم به ۵۷۰ سال پیش و به دوره کامبرین برمی‌گردد. این غار نمکی از جمله غارهای ایران بوده که به صورت افقی است و شیب بسیار کمی دارد. دید شما تا عمق ۲۰ متری این غار بسیار عالی است و بدون هیچ چراغی می‌توانید از آن دیدن کنید. اما اگر قصد رفتن به عمق ۱۰۰ متری این غار را دارید، باید حتما تجهیزات مجهز و کافی در اختیار داشته باشید.

غار ایوب در کرمان

غار ایوب یکی از غارهای معروف استان کرمان است که در بالای یک کوه قرار گرفته است. دهانه این غار خیلی بزرگ است و مشخصه آن هم همین است. دهانه این غار ۸۰ متر و طول آن ۶۰ متر است. این غار پهناورترین غار آذرین دنیا محسوب می شود.

در گذشته دور این غار محلی برای سکونت مردم بوده است و در حال حاضر هم آثاری که باقی مانده است، بر اساس تخمین باستان شناسان، به دوره اشکانیان برمی گردد. این غار در ۳۵ متری دو راهی جوزم قرار گرفته است.
غار ایوب یکی از غارهای معروف استان کرمان است که در بالای یک کوه قرار گرفته است. دهانه این غار خیلی بزرگ است و مشخصه آن هم همین است.

غار رود افشان

اگر مکان های دیدنی تهران را دیده باشید حتما غار رود افشان را می شناسید. غاری در استان تهران. برای رسین به آن باید به سمت فیروزکوه حرکت کنید و از روستای سیدآباد به سمت غار و روستای رودافشان بروید. پس از ترک خودرو ۳۰ دقیقه پیاده روی در پیش خواهید داشت تا به دهانه غار برسید. متاسفانه سیم کشی های درون غار از کار افتاده و درون آن تاریکی مطلق است،

غار رود افشان
غار رود افشان

پس حتما چراغ قوه همراه داشته باشید. تنها می توانید برای مسیریابی از آن استفاده کنید. ویژگی بارز غار رودافشان دهانه ۲۰ متری آن است و حرکت در آن کمی دشوار است. از بردن کودکان، افراد ناتوان و دارای بیماری های تنفسی به غار رودافشان خودداری کنید.

غار دنگزلو اصفهان

از جمله غارهای ایران می‌توان به غار زیبای دنگزلو اصفهان اشاره کرد. تالارهای بزرگ با ارتفاع ۱۰ متر، تالاب با عمق هفت متر، حوضچه‌های آبی و غیره از جمله جاذبه‌های دیدنی این غار است.

به گفته بسیاری از گردشگران زیبایی این غار مانند غار علیصدر همدان است. آب این غار آبی از یکی از سرشاخه‌های رودخانه ماربر تامین می‌شود. در نتیجه برای دیدن از این غار باید حتما از قایق استفاده کنید.

غار خفاش در ایلام

تنها غار از غارهای ایران که محل زندگی خفاش هاست، غار خفاش در دهلران است. هرچند که این غار کوچک است ولی به دلیل زندگی میلیون ها خفاشی که در آن زندگی می کنند، مورد توجه قرار گرفته است. سال ها قبل زمانی که غارنشینی در میان انسان ها هنوز رواج داشت، این غار توسط انسان ها مورد استفاده قرار می گرفت.

اما با گذشت زمان کم کم انسان ها جای خود را به خفاش ها دادند. این غار که در استان ایلام و در منطقه دهلران قرار دارد، تنها یک کیلومتر با چشمه های آب گرم دهلران فاصله دارد. هنگام غروب هم خفاش ها به صورت دسته جمعی از غار خارج می شوند که منظره ای خیره کننده به وجود خواهد آورد.

غار سنگ شکنان

این غار که بزرگترین غار دست ساز جهان می‌باشد در دامنه‌های رشته کوه البرز در شهر جهرم واقع شده است. شگفتی غار سنگ شکنان این می‌باشد که افرادی که این غار را کنده اند تا از سنگ‌های آن استفاده کنند با محاسباتی چنین دقیق این کار را انجام داده اند که تاکنون هیچ قسمتی از غار ریزش و سقوط نداشته است؛ چرا که با دقت ستون‌هایی به جامانده است که سقف غار را نگه داشته است.

با دیدن این غار از هنر و توانایی مردمان این منطقه شگفت زده خواهید شد.

سخن آخر

ما در این مقاله در رابطه با غارهای ایران صحبت کردیم که طبیعتا این غارها چند نمونه ای بود که در مجله اینترنتی خرید ناب به آنها اشاره کردیم و ایران غارهای کشف شده بسیار زیادی دارد که دیدن آنها شگفت زده خواهیم شد. اگر شما هم تجربه رفتن به یکی از این غارها را دارید، می‌توانید زیر همین پست تجربیات خودتان را با بقیه کاربران در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)