سفر به کوهدشت زیبا

سفر به کوهدشت زیبا

اردیبهشت بهترین ماه سال برای مسافرت کردن است و می توان از هوای مطبوع و طبیعت بی نظر شهرهای ایران نهایت استفاده را کرد.

در این مقاله مجله اینترنتی خرید ناب قصد دارد ضمن رعایت آداب سفر، سفری به شهر کوهدشت داشته باشد که حتما شما هم از این سفر نهایت لذت را خواهید برد.

کوهدشت

شهر کوهدشت در شمال غربی استان لرستان قرار دارد و آب‌ و‌ هوای آن کوهستانی و معتدل است اما تابستان‌هایی گرم دارد. شغل بیشتر مردم این شهر کشاورزی و دامداری است و به زبان لری و لکی صحبت می‌کنند.

بنابر تحقیق‌های انجام شده و بررسی نقش‌و‌نگارهای درون غارها تاریخ آغاز زندگی در این منطقه دوازده‌هزار سال قبل پیش‌بینی شده است. تا قبل از سال ۱۳۱۲ هجری‌ شمسی زندگی در این منطقه به‌صورت عشایری بود اما با گذشت زمان به زندگی شهری تغییر یافت.

کوهدشت
کوهدشت

دره سرطرهان

در غرب کوهدشت، دره‌ای زیبا به نام دره سرطرهان قرار دارد. این دره که قرن‌های متمادی محل زندگی اقوام مختلف بوده، امروزه به یکی از جاهای دیدنی کوهدشت تبدیل شده است. در اینجا دشت های وسیع، مراتعی سرسبز، گل های وحشی، گیاهان مختلف و دارویی و درختانی همانند پسته وحشی، زالزالک، انجیر وحشی را شاهده خواهید بود.

هوای دره سرطرهان بسیار مطبوع است. انتهای دره کوه‌های مرتفع گوهرکوه دیده می‌شود. گوهرکوه از مهم‌ترین ارتفاعات منطقه کوهدشت است که نام خود را از همسر تیمورلنگ به یادگار گرفته است.

سرطرهان علاوه بر طبیعتی بی‌نظیر و چشم‌نواز و آب‌وهوایی مطبوع از قدمت بالایی برخوردار است بر طبق یافته باستان‌شناسان چند تپه باستانی ارزشمند متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد در این منطقه واقع شده و آثاری مانند یک بت ایلامی و تعدادی آثار سفالی کشف شده است.

پل سی پله

این بنا در منطقه سرطرهان شهرستان کوهدشت بر روی رودخانه سیمره در حد فاصل استان لرستان و ایلام واقع شده است. پل در تنگ‌ترین بستر رودخانه سیمره در محلی به نام سی پله واقع شده است. این پل در مسیر یکی از راه‌های باستانی قرار داشته که سبب ارتباط کرمانشاهیان، ایلام و لرستان (سرطرهان) بوده است.

پل یاد شده دارای ۴ چشمه طاق بوده که اکنون تنها دو چشمه طاق آن باقی مانده است. پهنای هر پایه آن ۵/۶ متر و طول آن ۱۷ متر است. اندازه سنگ‌هایی که در پایه به کار رفته ۶۰×۶۰×۱۰۰ سانتی‌متر و بعضی نیز بزرگ‌ترند. روی هر یک از این سنگ‌ها علامت مشخصی کنده شده است. مصالح بنا از کچ و سنگ است. این پل سترگ از آثار منحصر به فرد دوره ساسانی است.

تنگه شیرز

تنگه شیرز جاذبه‌ای طبیعی است که در ۵۰ کیلومتری شهر کوهدشت و بین استان‌های لرستان، کرمانشاه و ایلام قرار دارد. طول این تنگه ۵ کیلومتر است و بین دیوارهای صخره‌ای با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر قرار گرفته. این دیواره‌ها شیبی نزدیک به ۱۰ متر دارند و بر اثر فرسایش شکل‌هایی عجیب و جالب پیدا کرده‌اند.

تنگه شیرز
تنگه شیرز

رودخانه‌ سیمره، که از کنار این دره می‌گذرد، طراوت و سرسبزی منطقه را چندین برابر کرده است. در طول این تنگه آبشار، درختان جنگلی، چشمه‌های آب و میوه‌های وحشی متنوعی قرار دارد.

قلعه‌ چنگری‌

کوه «چنگری‌» که‌ از شمال‌ شرقی‌ کوهدشت آغاز می گردد. و تا کنار رود سیمره‌ ادامه یافته است. بر بالای‌ قله‌های‌ این‌ کوه‌، آثار چند قلعه‌ بر جای مانده است. که‌ از مهم ترین‌ آن‌ها، قلعه‌ چنگری‌ میباشد. که‌ روی‌ قله‌ای‌ مشرف‌ به‌ دشت‌ کوهدشت‌ ایجاد گردیده است‌. از این‌ قلعه‌، اثری‌ به‌ طول‌ و عرض‌ ۷۵×۱۰۰ متر برجای مانده‌.

این‌ قلعه‌ ظاهرا بزرگ‌ترین‌ قلعه‌ «مادانرود» در منطقه‌ لرستان‌ میباشد. این‌ قلعه‌ در گذشته‌ از دو قسمت‌ تشکیل‌ می گردد. که‌ هر قسمت‌ آن‌ دارای چند اتاق‌ بزرگ‌ و کوچک‌ بوده است. ولی‌ در حال‌ حاضر تنها دیوارهای‌ شمالی‌ آن‌ بر جای مانده است.

مجله اینترنتی خرید ناب به گردشگران توصیه می کند زباله های خود را در این طبیعت زیبا رها نکنند و در حفظ و نگهداری محیط زیست کوشا باشند.

امام زاده محمد کوهدشت

امام زاده محمد کوهدشت مشهور به شاهزاده محمد یکی از اماکن زیارتی و محبوب در استان لرستان محسوب می‌شود که در ۶۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت قرار دارد. این امام زاده در میان شهرکی به نام درب گنبد واقع شده است و هر ساله گردشگران بسیاری در قالب تور لرستان برای زیارت به آنجا می‌روند.

شاهزاده محمد یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر شناخته می‌شود که در این منطقه دفن شده و کرامات زیادی درباره‌ی او نقل شده است. بنای فعلی امام زاده شاه محمد در زمان قاجار به دستور محمد علی میرزای قاجار حاکم وقت لرستان ساخته شد و تا کنون بازسازی‌هایی جزیی به خود دیده است.

این بنا با گچ، آجر و پوشش کاه گل احداث گردیده و کاشی‌های هفت رنگ، معرق‌کاری و آیینه کاری نمایی جذاب به آن بخشیده است، به گونه‌ای که با نشستن در آنجا از حال و هوای این امامزاده لذت خواهید برد.

معبد باستانی سرخ دم لکی

معبد باستانی سرخ دم لکی منطقه‌ای تاریخی در شش کیلومتری شمال غربی کوهدشت است که در دامنه کوه چنگری قرار دارد. از این منطقه آثار و اشیای تاریخی متعددی از دوره تاریخی نخست هزاره یکم قبل از میلاد بدست آمده است. آثار موجود در آن نشان می‌دهد که وضعیت کوه در نحو انتخاب مکان نقش اساسی را ایفا نموده‌ است.

به‌ طوری‌ که حصار مکشوفه بنابر وضعیت کوه ساخته شده و در کنار پرتگاه‌های کوه عملکرد تدافعی آن را مشخص تر نموده‌است. این محوطه علاوه بر حصار از تختگاه، شاه نشین و منازل مسکونی تشکیل گردیده که شاه نشین آن مسلط بر همه قسمت‌های حصار است.

در این محوطه سنگ‌های حجاری شده با نقش شیر بالدار و درخت زندگی و همچنین قطعات سفالی از نوع سفال لعابدار با نقش کنده زیر لعاب متعلق به قرون ۷ و ۸ هـ. ق و سفالینه‌های هزاره اول بدست آمده‌ است.

قلعه‌ منیژه‌

قلعه‌ منیژه‌ یکی دیگر از دیدنی های کوهدشت میباشد. که بر فراز قله‌ای‌ از کوه‌ سرسرخن‌ کوهدشت‌ قرار گرفته است‌. طول‌ باروی‌ قلعه‌ حدود یکصد متر میباشد. که‌ در قسمت‌ شمال‌ آن‌ آثار چند اتاق‌ به جای مانده‌ است‌. در قسمت‌ جنوبی‌ اتاق‌ها، آثار یک‌ مخزن‌ بزرگ‌ آب‌ نیز میباشد. راه‌ ورود به‌ قلعه‌ فقط‌ از سمت‌ دره‌ می باشد.

قلعه‌ منیژه‌
قلعه‌ منیژه‌

اهمیت‌ این‌ قلعه‌ در تسلط‌ آن‌ بر دره‌های‌ اطراف‌ و وسعت‌ دید جالب‌ توجه‌ آن‌ بوده است. که‌ موجب‌ حیرت‌ بینندگان‌ شده است. در داخل‌ قلعه‌، نقبی ‌عجیب‌ و جالب‌ توجه‌ قرار دارد. که‌ دهانه‌ آن‌ تا ۱۰ متر به‌ طرف‌ شرق‌ و جنوب‌، شیبی‌ تند و دارای ۱۰ متر عمق‌ میباشد. همچنین در انتهای‌ راهرو، چاهی‌ به‌ عمق‌ ۲۲ متر به‌واقع شده است. از این‌ محل‌ سکه‌هایی‌ کشف شده که به‌ دوره‌ اشکانی‌ مرتبط می گردد.

غار پل خدا

همانطور که می دانید ایران کشور غارهای شگفت انگیز است که یکی از آنها غار پل خدا نام دارد. غار پل خدا در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان تکه ای از سرزمین ایران همچون بهشتی گمشده خودنمایی می کند. چشمه های حیات بخش، رودخانه ی خروشان و آبشارهای زیبا طبیعتی بکر و دیدنی را به منطقه هدیه داده اند.

نام این منطقه دیدنی تنگه ی شیرز است که همچون نگینی در میان ایران می درخشد. پل خدا، پدیده‌ای است مسقف در سطح رودخانه به طول ۳۰ الی ۴۰ متر که به‌صورت غاری مسقف روی رودخانه قرار گرفته و آب رودخانه از داخل آن عبور می‌کند. سطح پل خدا یا همان غار با سنگ‌های ریزشی و گاهی تنه و شاخ و برگ درختان توسط سنگ تراورتن به‌صورت سیمانی‌شده قرار گرفته است.

غار میرملاس کوهدشت

غار میرمالاس در نزدیکی شهر کوهدشت واقع شده است و به دلیل داشتن نقاشی هایی از هزاران سال پیش بر روی دیوارهای خود شهره است. اگر خوب دقت کنید نقاشی هایی به رنگ های سیاه و گاهی قرمز رنگ از حیوانات و انسان هایی خواهید دید که مشغول شکارند.

بنا بر یافته های باستان شناسی این نگاره های زیبا حداقل چیزی در حدود ۵ تا ۶ هزار سال قدمت دارند. اگر چه در این منطقه آثاری از اقامت انسان تا چندین هزار سال قبل تر نیز یافته شده است.

کلام پایانی

همراهان گرامی مجله اینترنتی خرید ناب، زیبایی ها و جاذبه های کوهدشت به این همین چند موردی که اشاره کردیم خلاصه نمی شود و می توان راجع بع کوهدشت زیبا ساعت ها حرف زد و مقاله نوشت.

رسالت ما این است که با معرفی شهرهای زیبای ایران شما را در سفری درست و پر هیجان راهنمایی کنیم. از اینکه باز هم ما را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)