روش های رفع تشنگی در ماه رمضان

روش های رفع تشنگی در ماه رمضان

رفع تشنگی ماه رمضان را می‌توان یک معضل یا یک چالش برای همه روزه‌داران دانست؛ اما راهکار این معضل چیست؟ همین که اسم و نام مبارک ماه رمضان به گوش می‌رسد و بسیاری از مسلمانان به فکر روزه گرفتن می‌افتند؛ اگر از آن‌ها سوال بپرسید که بیشتر تشنگی شما را اذیت می‌کند یا گرسنگی؟ احتمالا ۹۰ درصد پاسخ‌هایی که می‌شنوید «تشنگی» است. بله واقعا هم درست می‌گویند زیرا تحمل گرسنگی بسیار ساده‌تر از تحمل تشنگی است.

همان‌طور که شاید بارها در مطالب مختلف خوانده باشید ۷۰درصد از حجم بدن را آب تشکیل داده است به همین دلیل طبیعی است که با کاهش و کمبود آب بدن اذیت شود؛ اما چاره چیست؟ در ماه مبارک رمضان روزه نگیریم؟ خیر برای رفع تشنگی ماه رمضان تنها باید چند نکته یا بهتر است بگوییم توصیه را اجرا کنید.

مجله اینترنتی خرید ناب در این مطلب قصد دارد شما را با روش‌های رفع تشنگی ماه رمضان و نکاتی که باید در ماه رمضان رعایت کرد آشنا کند. پس با ما همراه باشید.

جلوگیری از عطش در ماه رمضان

برای جلوگیری کردن از عطش زیاد در ماه رمضان نکات زیادی وجود دارد که هر کدام به سهم خود بسیار تاثیز گذار هستند و باعث می شوند تحمل تشنگی برای شما راحت تر شود که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.

جلوگیری از عطش در ماه رمضان
جلوگیری از عطش در ماه رمضان

مصرف مداوم آب در سحر

شاید برایتان جالب باشد اما خوردن آب پشت سر هم و به مقدار زیاد هیچ تأثیری در رفع تشنگی شما در طول روز ندارد. این کار موجب می‌شود تا حجم ادرار شما افزایش پیدا کند. درواقع زمانی که حجم زیادی آب می‌نوشید، کلیه‌ها آب اضافی را در عرض چند ساعت دفع می‌کنند.

برای تأمین آب مورد نیاز بدن‌تان در طول روز بهتر است مقدار آب را بین ساعات افطار و سحری تقسیم کنید.

از نوشیدن آب یخ خودداری کنید

احساس تشنگی در ماه رمضان گاه آنقدر شدت می‌یابد که فرد بلافاصله پس از شنیدن صدای اذان، افطاری را با خوردن آب یخ آغاز می‌کند. از نظر پزشکان و متخصصان تغذیه این کار بسیار نادرست است. نوشیدن آب یخ دمای بدن را به طور ناگهانی در حد قابل توجهی پایین می‌آورد اما به شما کمک نمی‌کند که در دراز مدت کمتر احساس عطش و تشنگی داشته باشید. به هنگام افطار بهتر است از نوشیدنی‌های ولرم یا گرم استفاده کنید. اگر مایلید پس از خوردن افطار آب خنک بخورید، آن را جرعه جرعه بنوشید.

چنانچه به هنگام افطار به یکباره آب زیادی بنوشید، این عمل بر آنزیم‌های هضم غذا و اسیدهای معده تاثیر منفی می‌گذارد. از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است که مصرف آب یخ حتی ممکن است در افزایش احساس تشنگی اثرگذار باشد؛ به همین دلیل هرگز پیشنهاد نمی‌شود.

کاهش فعالیت بدنی

برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن در ماه رمضان در صورت ضرورت از منزل خارج شوید و فعالیت های بدنی را کاهش دهید. اگر در طول روزبه بیرون از منزل می روید حتما در مناطق سایه دار و خنک بایستید و از نور خورشید فاصله بگیرید و هنگام بیرون رفتن از کلاه استفاده کنید.

اگر ورزش می کنید حتما زمان مناسب ورزش کردن را به درستی رعایت کنید.

کاهش فعالیت بدنی
کاهش فعالیت بدنی

مصرف کمتر مواد گوشتی در سحر

مواد گوشتی بهتر است هنگام سحر کمتر مصرف شود، زیرا مواد پروتئینی به دلیل نوع متابولیسم‌شان در بدن نیاز بیشتری به آب دارد و فردی که هنگام سحر گوشت مصرف می‌کند در ساعات اولیه روز احساس تشنگی بیشتری خواهد کرد پس بهتر است گوشت و سایر ترکیبات پروتئینی مثل حبوبات و سویا را بیشتر در افطار و وعده های قبل از سحری مصرف کنید تا در طول روز دچار کمبود آب نشوید.

لباس مناسب و تاثیر آب بر تشنگی

مواظب نوع لباس پوشیدن خود در طول ماه رمضان باشید. رنگ پیراهن، جنس پارچه، شلوار و لایه‌های لباس همه نقش مهمی در درجه حرارت بدن و پایین نگه داشتن آن دارند. اگر کارمند هستید، سعی کنید لباسی با رنگ روشن بپوشید. اما اگر بیشتر وقت خود را بیرون هستید، پوشیدن یک لباس تیره کمک می‌کند از تاثیر خورشید در امان بمانید.

البته رنگ مشکی مناسب نیست چون سبب جذب گرما به بدن می‌شود. بعضی از افراد معتقدند که پوشیدن یک عرق‌گیر پنبه‌ای بدن را از گرمای خورشید در امان نگه می‌دارد. حقیقت این است که پوشیدن عرق‌گیر به خصوص اگر رطوبت داشته باشد خطر کم آب شدن بدن را بالا می‌برد. عرق‌گیر به خوبی می‌تواند عرق را جذب کند. به علاوه لایه‌ی پنبه‌ای آن دمای بدن را بالا می‌برد. به خصوص اگر یک لباس هم روی آن پوشیده باشید. مجله اینترنتی خرید ناب یادآور می شود که پوشیدن تیشرتی که به بدن نچسبد و اجازه دهد عرق کنید بهتر است.

شربت آبلیمو

شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های ماه رمضان است و شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

شربت خاکشیر و تخم شربتی

از دیگر نوشیدنی های ماه رمضان شربت خاکشیر و تخم شربتی خنک کننده و ضد عطش هستند و می توانند آب را درون دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند. بهتر است آنها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

شربت خاکشیر و تخم شربتی
شربت خاکشیر و تخم شربتی

مصرف میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات تازه دارای مقادیر قابل توجهی آب و فیبر است که برای مدت زمان طولانی در روده ها باقی می مانند. بنابراین به افراد روزه دار توصیه می شود هنگام شب و در وعده های غذایی پیش از سحر به مقدار کافی میوه و سبزی مصرف کنند تا از تشنگی آنها در طول روز جلوگیری شود. خیار یکی از محبوب ترین میوه ها و سبزیجات محسوب می شود که دارای طبع سرد و خنک است و راهی موثر برای “مبارزه با تشنگی در ماه رمضان” است. همچنین این میوه مفید دارای الیاف سلولزی مغذی است که در فرایند هضم مواد غذایی را آسان تر کرده و به اخراج مواد سمی و پاک کردن روده ها کمک می کند.

از میوه‌هایی تازه مثل هندوانه و خربزه و طالبی استفاده کنید، چرا که این میوه‌ها به طور چشمگیری در کاهش تشنگی کمک می‌کنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران خواهند کرد.

دوش آب سرد

گرفتن دوش آب سرد یکی از راهکارهای رفع تشنگی در ماه رمضان است. بعد از چند روز روزه داری طبیعی است که بدن نسبت تشنگی عادت می کند اما باید به نشانه های کم آبی در بدن توجه کنیم. کم آبی بدن با مواردی مانند خشکی پوست، ترک خوردن لب، نفس نفس زدن، افزایش دمای بدن، سرگیجه و ضعف همراه است. دوش گرفتن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه احساس تشنگی را کاهش می دهد.

دوری از غذاهای شور

هر چقدر در زمان سحری و افطار بیشتر به سراغ غذاهای شور مثل خیارشور، زیتون، ماهی شور و غذاهای پر ادویه بروید، اسیدیته معده شما افزایش پیدا می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا بدن به آب بیشتری برای پردازش مایعات نیاز داشته باشد. زمانی که غذاهای شور مصرف می‌کنید، در طول روز احساس تشنگی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

مواد غذایی که تشنگی را افزایش می دهند

به منظور رفع عطش در ماه رمضان از خوردن مواد غذایی زیر بپرهیزید:

  • نمک و ادویه جات
  • نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه (کافئین‌دار)
  • غذاهای چرب و سرخ شده
  • مواد پروتئینی
  • نوشابه‌های گازدار
نوشابه‌های گازدار
نوشابه‌های گازدار

کلام پایانی

ما در مجله اینترنتی خرید ناب سعی کردیم تا حدودی به شما کمک کنیم تا در ماه رمضان احساس بهتری را تجربه کنید. از بهترین راه‌های رفع تشنگی در ماه رمضان این است که از مایعات، سبزیجات و غذاهای سالم استفاده کنید. سعی کنید از خوردن غذاهای چرب، شور و نوشیدنی‌های حاوی کافئین اجتناب کنید و در رمان سحری و افطار آب به مقداری کافی بنوشید.

5/5 - (2 امتیاز)