عکس فیلم پدرخوانده

ناگفته هایی از فیلم پدرخوانده

فیلم پدرخوانده به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا و بر اساس کتابی به همین نام به قلم ماریو پوزو، داستان زندگی ویتو کورلئونه و خانواده‌ اش را به تصویر می کشد. همانطور که در مطلب قبلی از مجله اینترنتی خرید ناب به بیوگرافی مارلون براندو اشاره شد، او توانست در نقش پدرخوانده موفق به دریافت اسکار شود. حالا در این مقاله با حواشی و ناگفته هایی از فیلم پدرخوانده با ما همراه شوید.

حواشی فیلم پدرخوانده

  • مارلون براندو می‌ خواست که دون کورلئونه شبیه سگ نژاد بولداگ باشد بنابراین در هنگام تست، داخل دهانش پنبه گذاشت تا زیر گونه‌ هایش برجسته‌ تر شوتد. او در هنگام فیلمبرداری از یک دندانگیر ویژه که توسط داندان پزشک طراحی شده بود استفاده کرد. از این دندانگیر در حال حاضر در موزه‌ای در شهر نیویورک نگهداری می‌ شود.
  •  مارتین شین و دین استاکول نخستین بازیگرانی بودند که برای نقش مایکل کورلئونه تست دادند. در این بین، دان استایگر نیز به شدت برای گرفتن این نقش تلاش می‌ کرد اما در نهایت هر سه نفر رد شدند. استایگیر در شرایطی پیگیر بازی در نقش مایکل بود که در آن زمان نزدیک پنجاه سالش بود. در ادامه، این نقش به همراه کارگردانی فیلم به وارن بیتی پیشنهاد شده اما با جواب منفی وی همراه شد. داستین هافمن و جک نیکلسون از دیگر بازیگرانی بودند که به پیشنهاد بازی در این فیلم پاسخ منفی دادند. در پی مخالفت کوپولا، حضور آلن دلون و برت رینولدز نیز در نقش مایکل منتفی شد. پارامونت اصرار داشت که رابرت ردفورد این نقش را بازی کند. آنها رایان اونیل را نیز برای نقش سانی مناسب می‌ دانستند. آل پاچینو در ابتدا با توجه به حضوری ضعیف در هنگام تست، شانس بسیار کمی را برای ایفای نقش مایکل برای خود متصور بود ولی تهیه کنندگان پس از دیدن فیلم وحشت در نیدل پارک (The Panic in Needle Park)، متقاعد شدند که نقش را به وی دهند. رابرت دنیرو نیز دیگر بازیگری بود که برای هر دو نقش مایکل و سانی تست داد.
  • در طول ساخت فیلم، کمپانی پارامونت به عنوان تهیه کننده مشکلات زیادی با کوپولا داشت به طوری که می‌ خواست به بهانه‌ های مختلفی نظیر ناتوانی در برنامه ریزی، هدر دادن بی‌ جای سرمایه و اشتباه در انتخاب بازیگران، کارگردان دیگری را جایگزین وی کند. کوپولا نیز در مقابل «پدرخوانده» را جلوتر از برنامه ریزی‌های پارامونت و با هزینه‌ای کمتر از بودجه‌ ی در نظر گرفته شده به پایان برد و بدین ترتیب دهان تهیه کنندگان فیلم را بست.
  •   آل پاچینو پس از نمایش فیلم، مراسم اسکار را به سبب اینکه وی را نامزد دریافت جایزه‌ ی نفش مکمل کرده بودند تحریم کرد. مدت نقش پاچینو در فیلم حتی از مارلون براندو هم بیشتر بود. این در حالی است که براندو در نهایت، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را از آن خود کرد.
  •   اجداد مادری آل پاچینو نیز مثل کورلئونه‌ ها از سیسیل به آمریکا مهاجرت کرده‌ اند.
  • براندو معمولا دیالوگ‌ هایش را حفظ نمی‌ کرد. بنابراین در هنگام فیلمبرداری کار، دیالوگ‌ های وی روی برگه‌ های بزرگی نوشته شده و توسط دست اندرکاران فیلم جلوی چشمانش گرفته می‌ شد.
  • گربه‌ ای که در آغاز  فیلم در دستان مارلون براندو است در حقیقت گربه‌ ای ولگرد بود که او در هنگام فیلمبرداری پیدا کرد. در واقع حضور این گربه در هیچ جای فیلمنامه قید نشده بود.
  • لنی مونتانا بابت قرار گرفتن در مقابل مارلون براندو بسیار مضطرب بود و دیالوگ‌ هایش را با استرس خاصی می‌ گفت. کوپولا نیز احساس کرد که این استرس کمک خوبی به بهتر درآمدن نقش خواهد کرد و بدین ترتیب تصمیم گرفت از این ویژگی در فیلم استفاده کند.
  • جمله‌ ی براندو در این فیلم «پیشنهادی بهش میدم که نتونه رد کنه» به انتخاب موسسه‌ ی فیلم آمریکا به عنوان دومین دیالوگ برتر تاریخ سینما انتخاب شد.
  • کل فیلم در مدت ۷۷ روز فیلمبرداری شد.
  • فیلمبرداری صحنه‌ ای که سانی (جیمز کان) شوهر خواهرش (جیانی روسو) را در خیابان دنبال کرده و کتک می‌ زند چهار روز به طول انجامید و به ۷۰۰ برداشت رسید. در این صحنه استفاده‌ ی سانی از درب سطل آشغال برای کتک کاری کاملا بداهه بود. کان و روسو در طول فیلمبرداری هم بسیار با هم بگو مگو داشتند و در آخرین برداشت، کان دو تا از دنده‌ های روسو را شکست.
  • نسخه‌ ی ابتدایی «پدرخوانده» ۱۲۶ دقیقه بود. پارامونت پس از دیدن فیلم از کوپولا خواست تا صحنه‌ های بیشتری را با محوریت خانواده‌ ی کورلئونه به کار اضافه کند‌. نسخه‌ ی نهایی فیلم ۵۰ دقیقه طولانی‌ تر است.
مارلون براندو در پدرخوانده
مارلون براندو در پدرخوانده
  • در مراسم اسکار، وقتی نام مارلون براندو به عنوان برنده‌ ی جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد خوانده شد، بازیگری ناشناخته با نام ساشین لیتلفدر که لباس سرخپوستان را بر تن داشت به روی صحنه رفت و ضمن عدم دریافت جایزه، پیام براندو را به حاضران در مراسم ابلاغ کرد. براندو این حرکت را به منظور نشان دادن اعتراض خود به بدرفتاری با سرخپوستان و تصویر غلطی که از بومیان آمریکایی در فیلم‌ ها به تصویر کشیده می‌ شود انجام داد.
  • با اینکه گفته می‌شود تعدادی از اعضای واقعی مافیا در فیلم پدرخوانده به عنوان بازیگر حضور داشته‌ اند، خود کوپولا در مصاحبه‌ ی سال ۲۰۰۹ با هاوارد استرن، حضور هرگونه مافیا را چه به عنوان بازیگر و چه به عنوان مشاور تکذیب کرد. با این وجود گفته می‌ شود لنی مونتانا یک گانگستر واقعی بود.
  • سیلوستر استالونه یرای نقش‌ های کارلو ریزی و پائولی گتو تست داد ولی در نهایت پذیرفته نشد. او سال‌ ها بعد برای ایفای یکی از نقش‌ های مهم پدرخوانده ۳ انتخاب شده بود ولی ترجیح داد به جای آن در فیلم راکی ۵ (Rocky V) حضور یابد.
  • ماریو پوزو، شخصیت ویتو کورلئونه را با الهام از جو پروفاسی و ویتو جنووسی، دو تن از مشهورترین چهره‌ های گانگستری نیویورک نوشته است. بسیاری از ماجراهای کتاب بر اساس جنایت‌ های واقعی این دوتن و خانواده‌ هایشان شکل گرفته است. پوزو نام سانی را برای پسر بزرگ دون کورلئونه بر اساس نام تنها پسر آل کاپون انتخاب کرده است. وی همچنین برای خلق شخصیت فرزندان دون کورلئونه از برادران گالو که در آن زمان، از گانگسترهای مشهور نیویورک بودند الهام گرفته است. به طوری که سانی نماد جو گالوی دیوانه است، مایکل نماد لری گالوی باهوش و فرد نماد مایکل گالوی بی دست و پا. جو گالو پس از دیدن پدرخوانده دست به شکایت از پارامونت و پوزو زد ولی او، یک ماه پس از آغاز نمایش فیلم به قتل رسید تا ماجرای شکایت او نیز بی‌ سرانجام باقی بماند.
  • طبق نظرسنجی مجله امپایر (Empire) در سپتامبر سال ۲۰۰۸، «پدرخوانده» عنوان بزرگترین فیلم تاریخ سینما را به خود اختصاص داد.
  • رابرت ایوانز از موسیقی متنی که نینو روتا برای فیلم ساخته بود بسیار متنفر بود، ولی بعد از تهدید کوپولا مبنی بر اینکه در صورت عدم استفاده از این موسیقی، پروژه را ترک خواهد کرد، وی مجبور به کوتاه آمدن شد.
  • در هنگام تمرین برای صحنه‌ ای که شخصیت جک ولتز با بازی جان مارلی از خواب برخاسته و سر بریده‌ ی اسب خود را در رختخوابش می‌ بیند از جسم شبیه سازی شده استفاده شد. با این وجود برای فیلمبرداری این صحنه، کوپولا سر بریده‌ ی یک اسب واقعی را از کارخانه‌ ی تولید غذای سگ خریداری کرد و آن را بدون هماهنگی با مارلی در تختخواب وی قرار داد. در واقع تمام فریادهای مارلی در فیلم کاملا واقعی و در اثر غافلگیر شدن وی است.
  • در صحنه ی خاکسپاری ویتو کورلئونه، از بیست دستگاه لیموزین استفاده شد که روی هر کدام از آنها یک دسته گل بزرگ قرار داشت. هزینه ی خرید هر کدام از این دسته گل ها بیش از هزار دلار بود.

امیدواریم مطلبی که با عنوان حواشی فیلم پدرخوانده برای شما در مجله اینترنتی خرید ناب منتشر کردیم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)