شلف و کاربردهای آن در منزل

شلف و کاربردهای آن در منزل

طراحی دکوراسیون منزل، چیدمان و نظم وسایل نیاز به آگاهی و دقت بالایی دارد. در واقع، طراحی دکوراسیون خانه باید به گونه‌ای باشد که ضمن حفظ نظم محیط آن و زیبایی آن، محیط خانه ریخت و پاش اضافی نداشته باشد. برای رسیدن به چنین هدفی می‌توان از ایده‌های خلاقانه‌ای همچون شلف استفاده کرد.

اگر می‌خواهید با شلف و کاربرد شلف در دکوراسیون منازل آشنا شوید و اطلاعات بیشتری در مورد این المان محبوب داشته باشید، با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید

شلف چیست؟

به بیان ساده به طاقچه‌‎های نصب شده بر روی دیوار شلف می‌گویند، که بر خلاف طاقچه‌های قدیمی، قابل نصب در هر مکان و به هر عنوان می‌باشند. شلف‌ها همان قفسه‌های چوبی و یا فلزی زیبایی هستند که در طرح‌های بسیار متنوع تولید و استفاده می‌شوند.

شلف
شلف

همه شلف‌‌ها یک وجه اشتراک دارند و آن این است، که هیچ شلفی کادربندی ندارد و محل‌های اتصال آن نیز به دیوار مشخص نیست. این ویژگی‌ها باعث شده است که این وسایل کاربردی بتوانند در هر گوشه و کنار به زیبای منزل، دفتر و…. جلوه دیگیری دهند.

جنس و ماهیت شلف

شلف‌ها را می‌توان در جنس‌های مختلف مانند: چوب، فلز و MDF ساخت. این وسایل زیبا با طراحی‌های زیبا و منحصر به فردی که دارند می‌توانند در هر رنگی ساخته شوند تا با هماهنگ شدن با سایر وسایل منزل باعث جلب رضایت همگان شوند.

در ادامه به کاربردهای شلف خواهیم پرداخت.

کاربرد شلف دیواری در آشپزخانه

اگر بخواهیم محبوب‌ترین کاربرد شلف در دکوراسیون منزل را به شما معرفی کنیم، از کاربردهای آن در آشپزخانه سخن می‌گوییم.

استفاده از شلف در آشپزخانه بسیار رایج است و در گذشته هم از آن‌ها استفاده می‌‌کردند. شلف‌هایی که در آشپزخانه قرار می‌گیرند ، کاربردهای فراوانی دارند و می‌توانید بسیاری از لوازم آشپزخانه خود را بر روی آن‌ها قرار دهید.

‌می‌توانید از شلف‌ها  به جای کابینت‌‌های بالایی هم استفاده کنید و زیبایی محیط خود را چندین برابر کنید.پیشنهاد ما به شما بازدید از شلف‌های آشپزخانه صنایع بهداشتی دلفین ایران است.

شلف‌هایی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند ، معمولا از پی وی سی ساخته شده‌اند ، مقاومت بالایی دارند و قابل شست و شو هستند.

شلف دیواری و قرار‌دادن وسایل تزئینی

شلف‌ها با ابعاد مختلف تولید می‌شوند و در هر فضایی قابل نصب هستند. به‌عنوان مثال از شلف‌های دیواری به‌عنوان فضایی برای قرار‌دادن وسایل تزئینی مانند مجسمه، تابلو و شمع استفاده می‌شود. برای چیدمان شلف دیواری باید قواعد خاصی را رعایت کنید.

قرار‌دادن وسایل تزئینی جورواجور فقط باعث بهم‌ریختگی فضای اتاق می‌شود. رعایت نظم و تناسب بین المان‌های دکوری روی شلف اهمیت زیادی دارد.

شلف در اتاق خواب ها

شلف برای تزیین و دیزان اتاق خواب به کار می رود ولی جنبه کاربردی بسیار مناسبی هم دارد. معمولا شلف را در دیوارهایی که در زیر آن تخت خواب قرار دارد نصب می کنند که بسیار جلوه خوبی ایجاد می کند.

ولی برای مناطق زلزله خیز مانند ایران گزینه مناسبی نیست و بهتر است در جایی که تخت خواب نباشد از شلف دیواری یا هر وسیله تزیینی دیواری استفاده کرد.

در کنار پنجره، کنار در اتاق و اگر اتاق دارای دو پنجره است، بین دو پنجره محل های مناسبی برای نصب شلف دیواری هستند.

به ویژه امروزه که اتاق خواب ها ابعاد کوچکتری دارند شلف دیواری گزینه ای است که می توان از آن برای استفاده حداکثر از فضا استفاده کرد. از آنها در اتاق خواب به عنوان قفسه هایی برای کتاب ها و برخی از لوازم می توان استفاده کرد.

شلف در اتاق خواب ها
شلف در اتاق خواب ها

کاربرد شلف در حمام و دستشویی

در قدیم محل حمام و سرویس بهداشتی در خارج از ساختمان بود و به طراحی آن نیز توجه خاصی نمی‌شد. با آپارتمانی شدن منازل و جای گرفتن این فضاها در داخل ساختمان، توجه طراحان به دکوراسیون این فضاها جلب و ایده‌های زیادی برای زیباسازی و کاربردی کردن هر چه بیش‌تر سرویس‌های بهداشتی روی کارآمد.

یکی از ارزان‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین این ایده‌ها، استفاده از انواع شلف‌های کابینتی، کنجی و تخته‌ای است. از این طبقات می‌توان برای نگه‌داری وسایل شوینده، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی گل‌وگیاه استفاده کرد.

کاربرد شلف دیواری در هال و راهرو

کاربرد شلف در دکوراسیون منزل فقط مربوط به یک قسمت نمی‌باشد ، بلکه همه‌ قسمت‌های منزل شما را شامل می‌شود.

به عنوان مثال استفاده از شلف دیواری در هال و راهرو بسیار کاربردی است و تاثیر فوق العاده‌ای در دکوراسیون منزل شما دارد.

با نصب کردن شلف بر روی دیوارهای خالی می‌توانید روح تازه‌ای به دیوارها ببخشید و لوازم دکوری خود را بر روی آن‌ها قرار دهید.

شلف‌های دلفین تنوع بسیار زیادی دارند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال شلف‌هایی که در راهرو و هال مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا چوبی هستند و به صورت چند طبقه می‌باشند.

دوستان مجله اینترنتی خرید ناب دقت داشته باشید که برخی از شلف‌ها هم مخصوص گوشه دیوار هستند و می‌توانند آن‌ها را در گوشه‌ها قرار دهید و از زیبایی آن لذت ببرید.

کاربرد شلف دیواری در پذیرایی

استفاده از شلف در اتاق پذیرایی یا ناهار خوری بسیار رایج شده است. از شلف دیواری می توان در اطراف تلویزیون و برای نگهداری اکسسورییا دستگاه های پخش خانگی استفاده کرد. در کنج هایی که معمولا خالی و بدون کاربری هستند استفاده از شلف می تواند ایده مناسبی باشد.

فضای پشت مبل ها را می توان با تابلو پر کرد ولی استفاده از شلف هم می تواند ایده مناسبی باشد. استفاده های دیگر شلف دیواری را می توان برای آینه ها و شمعدان یا آباژور دانست. این کاربری برای خانه های کوچک که فضا برای استفاده از کنسول کافی نیست می تواند بسیار مناسب باشد.

کاربرد شلف دیواری در پذیرایی
کاربرد شلف دیواری در پذیرایی

شلف در اتاق مطالعه

یکی از بهترین کاربرد شلف دیواری، استفاده از آن‌ها به‌عنوان کتابخانه و قفسه کتاب و مجلات است. خواه شما اتاقی مخصوص به‌عنوان کتابخانه در منزل و محل کار خود داشته باشید و خواه از اتاق‌خواب یا گوشه‌ای سالن منزل خود برای خواندن کتاب استفاده می‌کنید.

شلف گلدان برای فضا‌سازی بالکن

اکثر خانه‌ها بالکن کوچکی دارند که فقط به‌عنوان نورگیر استفاده می‌شود و بهتر است به فکر زیبا سازی بالکن خانه خود باشند. برای زیبا‌سازی بالکن‌ها قدرت انتخاب بالایی نداریم ولی با استفاده از شلف گلدان ایستاده، فضای سبز زیبایی در بالکن به‌وجود می‌آید.

همچنین با قرار‌دادن باکس‌ها، می‌توان وسایل غیر‌ضروری را درون آن قرار داد تا بالکن شلوغ و بهم ریخته نشود.

سخن آخر

همانگونه که در این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب ملاحضه فرمودید شلف ها انواع مختلفی دارند و می توان در همه قسمت های خانه از آن استفاده کرد و فقط کافی است که جای مناسب برای آن در نظر بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)